Semmi
illegálisat nem csinálok, csak gondolkozom és beszélek – mondja egy
szakállas, szemüveges arc a mozivásznon. És tényleg. Ebben a filmben semmi
nem történik, csak egy szakállas, szemüveges arc beszél premier plánban.
Száztíz percen át. Ha csak ennyit tudunk, könnyed legyintéssel akár azt is
állíthatjuk: Fliegauf Benedek fiatal filmes ezzel megcsinálta a világ
legunalmasabb dokumentumfilmjét.
Csakhogy
ezt a bizonyos szakállas, szemüveges arcot Feldmár Andrásnak hívják. Magyar
származású, Kanadában élő pszichoterapeuta. A mondandója vitatható, de
mindenképpen rendkívüli, izgalmas, időnként még romantikus is. És az a
legnyugtalanítóbb ebben a filmben, hogy Feldmár a mozivászonról is átütőerejű.
Nagyon is
valóságos.
Sokkoló.
Szóval,
mivel ez az arc Feldmár Andrásé, annak, aki végignézi a Van-e élet a halál
előtt című filmet, az agya hazafelé is pörög még a hallottakon. Feldmár
önvizsgálatra kényszeríti ugyanis a nézőit. Egyáltalán nem várja el, hogy
bárki is elfogadja, amit mond. De keményen, őszintén, és hittel beszél.
Feldmár
Andrásról keveset tudunk. 1956-ban hagyta el Magyarországot. Nem győzi
hangsúlyozni, hogy csak élt a lehetőséggel, távozásának semmi köze nem volt
az akkori politikai eseményekhez. Ma a világ több pontján eretneknek tartják
a pszichiátriában, hiszen elutasítja kollégái módszereit, és hitüket a
„csodagyógyszerekben”. Zavarba ejtő, hogy Feldmár nem beszél a levegőbe. Azaz
ő csak arról beszél, legyen szó például szülő-gyerek kapcsolatról,
házasságról vagy kábítószerekről, amit maga is átélt, kipróbált, tehát
személyesen megtapasztalt. Botrányhős, nem szívesen hívják meg a nagyobb
világkonferenciákra előadóként, mert általában már az első mondatai
megosztják a hallgatóságot, rendszerint a közönség fele feláll, és dühösen
kivonul. Akik viszont ott maradnak, szájtátva, lenyűgözve hallgatják órákon
át.
Feldmár
András szerint az igazi kérdés ugyanis nem az, hogy van-e élet a halál után,
hanem: van-e élet a halál előtt?
Nemrégiben
Magyarországon, a Debreceni Egyetemen is tartott egy előadás-sorozatot,
amelynek szövegét a Tudatállapotok szivárványa címmel könyv alakban is
kiadták. Fliegauf Benedek is elolvasta, és elhatározta, hogy megismeri ezt az
embert. Hagyományos dokumentumfilmet tervezett, csak hát rá kellett jönnie,
Feldmár olyan öntörvényű, irányíthatatlan, szuggesztív személyiség, hogy
jobban jár, ha csak asszisztál, és hagyja a kamerát dolgozni.
December
9-én a Bárka Színház kamaratermében minden különösebb hírverés nélkül telt
ház volt a bemutatón. Egy mozinyi közönség tehát már igazolta a rendező
döntését, hiszen szinte lélegzet- visszafojtva bámulták a nézők a szakállas,
szemüveges arcot száztíz percen át.
„Magam is
szkeptikus vagyok – mondja a főszereplő –, ezért arra biztatok mindenkit,
hogy semmit ne higgyen el, csak úgy.”
Feldmár
András teóriái az első pillanatban valóban meghökkentők. Mert a depresszióról
azt mondja például, hogy nem betegség, hanem természetes állapot, amely akkor
következik be, amikor az ember ráébred arra, hogy az egész addigi élete
hazugságokból és szerepjátékból állt. A skizofrént pedig nem gyógyszerekkel
kell agyontömni, és környezete nyugalma végett lebutítani, inkább el kell
„rabolni” abból a környezetből, amely ezt az elmeállapotot kiváltotta benne,
vigyázni kell rá, akkor magától is jobban lesz majd.
Angliában
még szakmai körökben is óriási visszhangja volt például annak a
„kísérletének”, amelyben olyan öngyilkos fiatalok vettek részt, akik már
többször megpróbáltak végezni magukkal. Feldmár – ahogy erről a filmben is
mesél – kiderítette, hogy ha az öngyilkossági kísérlet időpontjától kilenc
hónapot visszaszámol, akkor a fiatalok születési dátumát is figyelembe véve,
nagyjából a terhesség első dekádjához jut el. Ekkor megkereste az édesanyákat,
akik bevallották neki, hogy annak idején meg akartak szabadulni a
magzatjuktól. Ami különösen döbbenetes volt: annak az anyának, aki kötőtűvel
próbálta megszakítani a terhességét, a gyereke most zsilettel próbálta
felvágni az ereit. A gyógyszerrel kísérletező anyának pedig gyógyszert
szedett be a gyereke.
Feldmár
büszkén említi a filmben, hogy praktizálásának több mint három évtizede alatt
egyetlen betegét sem veszítette el. Pedig. Kollégái igencsak rosszallják
például azt a módszerét is, hogy a sokat panaszkodó pácienseit el szokta
küldeni legalább két hétre egy a világtól teljesen elzárt helyre, ahol ki-ki
önmagában lehet. Se telefont, se tévét, se rádiót nem vihet magával, csupán
egy olyan, szabadon választott eszközt, kést, kötelet, pisztolyt vagy mérget,
amellyel, ha magányos elmélkedése közben mégis úgy döntene, könnyedén
megölheti magát. Feldmár azt mondja, eddig még mindenki visszajött, és többet
nem panaszkodott az életére. Mert panaszkodni szerinte csak azok szoktak,
akik az életüket valamiféle büntetésnek fogják fel, és eszükbe se jut, hogy
ha ennyire szenvednek tőle, akár véget is vethetnek mindennek.
Különösen
izgalmasak a drogokról alkotott nézetei. A heroinról azt mondja például, hogy
aki kipróbálja, az hirtelen megtapasztalja a testi és lelki fájdalmaktól
mentes életet. Méghozzá azzal a döbbenettel, hogy addig fogalma sem volt
róla, ilyen is létezhet. A heroin kinyit egy olyan ablakot, amelyen át az
„ideális” világba tekinthetünk, így már érthető az a görcsös erőfeszítés,
amely a heroinistát az újabb és újabb adag mindenáron való megszerzésére
hajtja. Az LSD Feldmár szerint felébreszti az embert, segít meghalni, és a
továbblépés érdekében újjászületni.
Feldmár
András úgy vélekedik: a szenvedélyek csak akkor uralják el az életünket, ha
nem találunk helyettük vonzóbb, érdekesebb célokat. Hiszen a beidegződő
szokások mindössze illúziót keltenek. Alibit nyújtanak arra, hogy mi magunk,
saját erőnkből ne akarjunk változtatni és változni.
Valaki a
filmbemutatón cinikusan úgy fogalmazott: félreértés, hogy Feldmár
népszerűsítené például az LSD-t.
Ő maga
olyan, mint az LSD.
|