|
Terence McKenna: Idegen Szerelem Eredeti címe: Alien Love, in: Archaic Revival Fordította: Fejér Balázs (DJ Naga) Lektorálta: Melocco
János Részben megjelent a Törökfürdo c. lap
"Határsérto" rovatában 1995-ben A legtöbb mitológiában felüti a fejét az emberi és nem
emberi lények közti szexuális kapcsolat témája. Ralf Metzner hívta fel a
figyelmem, hogy az oszövetségben is írva van: "És az istenek az emberek
leányait szépnek találták." A Perszephoné mítosz szintén jó példa, csakúgy
mint az incubus és succubus a középkori mitológiában. Ezek olyan férfi vagy noi
szellemek voltak, kikrol úgy gondolták, az éj leple alatt ereszkednek az
emberekre, hogy közösüljenek velük. A hiedelem szerint az ilyesmi végzetesen
hat az egészségre, s a legtöbb sorvasztó betegség is így magyarázható. Legújabban a repülo csészealj-jelenség új vonással
gazdagodik, mégpedig egyfajta erotikus dimenzióval. Ilyen jellegu utalások a
korai irodalomban, azaz 1947-tol 1960-ig, egyáltalában nem szerepelnek, viszont
mostanában a téma egyre gyakoribb. Igazából foleg a megszállott, excentrikus
különcök kedvence ez az elképzelés, de mint tanulságos népi fejlemény
mindenképp figyelemreméltó. Nincs hatvan éve, a DNS és a Hertzsprung-Russel egyenlet
felfedezése óta, hogy kezdünk képet kapni az univerzum valós méretérol. Eddig a
csillagközi élet és csillagközi intelligencia fogalma igazából meg sem
fogalmazódhatott, korábban az emberiség kapcsolatai az emberen túli
intelligenciával leginkább démoni vagy angyali formát kaptak, a létezésnek
azokba a kategóriáiba kerültek, melyek a létezés hierarchiájában alattunk vagy
felettünk álltak. Azelott e lények bizonyos értelemben mind földiek voltak.
Azóta viszont a tudomány megmutatta a biológia általános jellegét, képet
rajzolt a galaxisról és azon túlról, végülis igazolta azokat az elképzeléseket,
melyek szerint az élet bárhol elofordulhat, az intelligencia pedig együtt jár
az élettel, s lehet, hogy az egész univerzumban otthon van. Mindez
legitimizálja a csillagközi intelligenciáról való képzelgéseinket. Az elmúlt
ötven évben rajzolódik ki elottünk az idegen mitológikus körvonala. A biológia
és csillagászat alapjaival tisztában levo nyilvánosság elvárásai már lehetové
teszik, hogy elképzeljük az egészet. A közvélemény elvárásai a csillagközi
archetípust olyan formába szorítják, amely ki fog tartani egészen addig, amíg
bármiféle valós csillagközi kapcsolat meg nem erosíti vagy meg nem cáfolja. Ma már eleget tudunk ahhoz, hogy valószeruen elképzelhessük,
milyen lehet az idegen, s így a kollektív psziché úgy polarizálódott, mint
korábban az egyéni szint. A csillagközi "Másik" fejlodo archetípusa
arról üzen, hogy kollektív szinten eloször kezdünk vágyódni, s ez csodálatunk
forrása. A vallásban igen széles skálán szólal meg ez a kollektív vágyódás. Az
üdvözülés és a megváltás kérdése az emberek többsége számára a háttérbe került,
s ami manapság a vallási lelkületet vezérli, nem más, mint a vágy a Másikkal
való kapcsolatra. Az idegen itt találja meg a helyét, az idegen beteljesíti ezt
a szerepet. úgy hiszem, hogy ha a vallás tovább él a jövoben, akkor ez lesz
legfobb feladata - kísérlet a Másikkal való kollektív kapcsolat
meghatározására, így csillapítja vágyódásunkat és kivetettségi érzetünket -
"az anyagba vetve, egyedül a mindenségben" - mondja Heidegger. úgy tetszik, mintha a pszichedélikus korszakba - az
ur-hajózó korszakba lépve egész fajunk serdülni kezdene, és felfedezné
valamiféle szexuális kiegészülés lehetoségét a Másikkal, az intelligens, nem
emberi fajjal. Ez a felismerés korábban el volt maszkírozva kollektív
prepubertásunk avagy polimorfikus perverz korszakunk során, mikor is magunkba
fordultunk. A kulturális válság egyik szintje kollektív, erotikus fordulat a
Másikkal való összekapcsolódás irányába. Összefoglalva a vallással kapcsolatos fejtegetésem, úgy
tunik, hogy az Apa-Isten fogalma fokozatosan felcserélodött az idegen-partner
fogalmával. Az idegen-partner olyan, mint valami angyali tetramorf: androgén,
hermafrodita, transzhumán, ezeket a tulajdonságokat választotta ki, és vetíti
az idegenre a tudattalanunk egészen addig, míg nincs elég információnk ahhoz,
hogy megmondjuk, ténylegesen, önmagában milyen. A kapcsolat úgyis létrejön a végén. Vágyódásunk pubertás
korszakában vagyunk, képet formálunk a vágy tárgyáról, s ez a kép, melyet a
vágy tárgyáról álmodunk végül életre fogja hívni azt. Más szóval, kulturális
útkeresésünket megérinti az idegen szerelem fogalma, s a növényi hallucinogének
újjáéledésén keresztül érkezik majd hozzánk. A sámáni víziós növények, úgy
tunik, magukban hordozzák ezt a mindent átható megnyilatkozást, amely ilyen
sajátosan mutatkozik elottünk, szól hozzánk. A globális kultúrát éppen ez az egyesülésre való étvágy
görgeti az apokaliptikus átalakulás felé. Egyenlore még nem ismertük fel mint
kulúránk részét, mindazonáltal a Másik csodálata visz minket tovább. Kulturális
szinten egyre növekszik bennünk a lehetoség, hogy rabul ejt a szerelem, de
aztán, ha nincs kit szeretni, e lehetoség könnyen gyulöletbe és kiábrándulásba
fordulhat. Egyedülálló történelmi lehetoség megízlelése áll elottünk, amikor,
most eloször, a Másikat maradéktalanul összerakja egész fajunk. Felvetül a
kérdés: egyedül volnánk?, s bár most erre a kérdésre összpontosítunk, nem
ártana, ha nem állnánk meg itt, és tovább gondolnánk: mi van, ha nem vagyunk
egyedül? Mi lesz a következo sürgeto probléma? Nyilván a Másikkal való
viszonyunk vizsgálata, melynek erotikus tartalma van. Rá fogunk jönni, amint a leghalványabb kommunikáció
lehetséges lesz, hogy megbabonáztak minket. Fontos tudni, hogy egyedül
vagyunk-e vagy sem, fontos, hogy párbeszédet kezdjünk, ha bármiféle párbeszéd
lehetséges. Véleményem szerint most ott tartunk, hogy a tényeknél fontosabb
annak leírása, hogy mi folyik, másképp szólva, könnyen elszaladhat a lehetoség.
Sot, kertelés nélkül mondva, éppenséggel eroszakos, hipertechnológikus jövot is
megvalósíthatunk, arra is vehetjük utunk, de akkor a Másik felé nyitás
lehetosége el fog illanni. Igyekszem tisztán látni, mi a pszichedéliák történelmi
jelentosége, hiszen a sámánok tudvalevoleg évezredek óta használták ezeket a
növényeket, ok magányosan kutatták e mélységet. Mégis mindig is volt egy olyan
érzésem, hogy a dolog történelmi jelentosége is hasonló: az, hogy mostanra
abban a helyzetben vagyunk, hogy megkísérelhetünk valamit, amit eddig sohasem,
és egyetlen közösségként párbeszédet kezdhetünk a Másikkal, teljesen új
kulturális szintre pöccinthetjük magunkat egy ilyen együttmuködésen keresztül.
Nem is kell errol sokat értekezni, mivel ez az intuíció népi szinten létezik,
pillanatnyilag társadalmunk menedzserei vagy analitikusai közül senki sem
figyel eléggé, a háttérben viszont kezd formát ölteni, kristályosodni. Az LSD általános mitológiájának nem része a csillagközi
kontaktus vagy a Logosz-szeru jelenség, az agyban megszólaló hang. Néhány
hihetetlenül felpörgött figurának idorol-idore sikerült ide elérnie, de a
jelenséget mind az LSD hatásának tulajdonították. A psilocybinnel kapcsolatban
viszont, ezzel ellentétben, nem lehetnek kétségeink. Felméréseink azt mutatták,
hogy amint nott az adag, az emberek ilyen irányú érzékenysége jelentosen
növekedett. Sok embernek a gombák mutatták meg a földönkívüliekkel való
kapcsolat lehetoségét. Jól meglepodtek, hiszen általában úgy tekintünk
magunkra, mint sejtekre egy hatalmas társadalmi testben, és megszoktuk, hogy a
fontos hírek elektronikus úton jutnak el hozzánk: ha repülo csészealjak érnek
földet, az elnök vagy az ENSZ fotitkár jelenti be a hírt. A pszichedéliák nagy
kihívása éppen az, hogy ráébresztenek, hogy egy idegennel kötött alkémikus
esküvo most is lehetséges. Törzsi jelenség ez, mely az egyén tapasztalati
szintjén jelenik meg. A lakásukba húzódott emberek egyszerre egy belso világ
Magellánjai lesznek, kezüket az idegen felé nyújtják, láthatatlan tájakat
térképeznek fel, és olyan beszámolókkal térnek vissza, amelyek leginkább a
Spanyolországba visszatéro, az újvilágról hírt hozó krónikásokéhoz hasonlatosak
a tizenötödik század végérol - beszámolók rovaristenekrol, csillaghajókról,
végtelen valóságokról és mérhetetlen tudásról. Nem eloször szólok úgy a pszichedélikus tapasztalatról, mint
látképrol vagy mint bizalmasról - mint valami leány Péntekrol, aki mindenfélét
mesél. Mindennek egy másik része az erotikus elem. Nincs más szó rá, mivel a
nyitás és egybeolvadás érzetét hívja elo, és ezt, saját kulturális
meghatározottságunk alapján, Erosszal azonosítjuk. Hogy megkülönböztessem a
köznapi szerelemtol, a "love"-tól, mindig az mondom: "LUV"
(erotikus, népies hangsúly - a ford.) - ilyen szerelem köt össze az idegennel.
Mindez azt jelenti, hogy az idegennel való viszony a Másikkal való viszonyok
mintájára képzelheto el, melyek mindannyiunkban kialakultak a többi emberrel
való kapcsolatainkban. Ez hasonló a Conunctio jungi fogalmához, mely olyan
helyzetet jelent, melyben két ember úgy lép viszonyba egymással, hogy közben
alkémikus tükröt állítanak a másik elé. A tantrikus és taoista szexuális
gyakorlatoknak úgyszintén közük van a diádokba történo egyesüléshez. Egy ilyen
helyzetben mindkét fél a másik minoségével azonosul; nem erotikus környezetben
úgy modhatnánk: amit érzékelsz, azzá válsz. Különlegesen nagy érzékünk van arra, hogy azzá legyünk, amit
látunk. Ezért van, hogy mindig a képzeletünk vezetett minket a jövobe;
álmodunk, és azután megvalósítjuk álmaink. Ha majom múltunk tényét az idegen
tudattal való kapcsolattal hozzuk összefüggésbe, rájövünk, hogy azzá a Másikká
válunk, kit megláttunk. Pontosan ez történik mostanában. A különös utalások,
melyek a Másikkal való mélyülo viszonyról árulkodnak, azt sejtetik számomra,
hogy valószínuleg szerelmesek vagyunk, csak éppen igen lassan ébredünk rá,
mivel eddig sosem voltunk igazán szerelmesek. Tehát egy ilyen gondolatnak a
puszta megfogalmazása, hogy valaki elmeséli a másiknak, megvitatja vele,
valójában egyenlo a gondolat életre hívásával - a feltételezés ténnyé lesz.
Mivel egyetlen tény sem más, mint elég sok ember közös feltételezése, a fenti
archetípus jövoje itt billeg elottünk. Létezik egyfajta feszültség a repülo csészealjal
kapcsolatban az erotikától függetlenül is, hiszen a repülo csészealj hatalmas
kihívást jelent a tudománynak, talán a legvégso kihívást. Annyira zavarba ejto
lehet ez a tudomány számára, mint annak idején Krisztus feltámadása lehetett a
görög empiricizmus és a római imperializmus szemében. A repülo csészealj
lényegében kulturális váltás hírnöke. A technikai szinten legkiérleltebb
magyarázat-redszereinket szorítja háttérbe, de a hús-vér idegen szintjén sokkal
alapvetobb kihívást jelent, hiszen az erotika teljes világát újraértelmezi. Rengetegen szednek LSD-t, mégis lehetetlen a pontos számot
meghatározni, mivel senki sem beszél róla. Viszont az elmúlt tizenöt évben a
szexológusok kapkodhatták a fejüket, mivel az emberek nagyon, nagyon szeretik
bizarr szexuális ügyeiket megtanácskozni, szívüket kiönteni a mikrofonosoknak.
îgy aztán eleget tudunk az emberi szexualitásról. úgy gondolom, tabuink
változnak. Változnak, úgyhogy szexualitásunkban egyre színesebbek leszünk,
egyre nyitottabbak egymás felé és egónkat egyre kevésbé azonosítjuk a
szexualitással, ugyanakkor zárkozottá, titkolódzóvá és vallásossá válunk lelki
tapasztalatainkkal és különösképp pszichedélikus élményeinkkel kapcsolatban.
Sokkal nyitottabbak vagyunk egymás felé szexuálisan, egyre többször elemezzük
libidónk alakulását, csak közben a tabu arra a belso világra húzódott, melyben
megbúvik a Másikkal alakuló kapcsolatra figyelo serdülokori érzékenységünk. Ezek az attitudök a bontakozó emberi jövo elemei, annak az
emberjövonek, mely exponenciálisan gyorsul, tehát nem egyszeruen a jelen
lineáris kiterjesztése. Különleges tényezok hatnak rá: a pszichedélikus
anyagok, a nagy szerkezetek urbeli felépítésének képessége, az idegen Logosz
jelenléte a kollektív tudatban, a terjeszkedo cyberhálózat, a feminista
politika; mindez az embert a képzeletben oldja fel. Ezidáig a kultúra mérnökei
nem hangsúlyozták eléggé, hogy az ember jövojének képében benne foglaltatik az
erotikus elem is. úgy foglalhatnám össze, megjelent a hipertérre figyelo
zeitgeist, korszellem. Azért nevezem a hipertér korszellemének (zeitgeist of
hyperspace), mert az elektronikus kultúra újabb dimenzióval gazdagítja majd a
képet, s ennek hatásai kiterjednek minden szintre. Jelenleg nemcsak a föld és
az ur, hanem a múlt és jövo, a tudat és tudattalan információinak egyfajta
hiperdimenzionális kollektivitásában élünk. Az emberi tudat kivetítése
bármilyen formába, amit csak keres magának, nem más mint mindennek a
technológiai beteljesülése. A felbukkanó urmuveltség, eleinte a technológia és
kibernetika gyermekeként, szinte igényeli, hogy tudatosan bizonyos erotikus
ideál szerint alakuljon. Fontos, hogy a Másik erotikus ideálja korán formát
öltsön. Kiváló lehetoség beleszeretni a Másikba, összeházasodni, és a csillagok
közé utazni, de csak lehetoség, nem evolúciós szükségszeruség. Ha csak együttélünk a Másik ideáljával, és sohasem találjuk
meg, soha sem egyesülünk a Másikkal, ugyanúgy fejlodhetünk, bármilyen út áll is
elottünk. De ha kihasználjuk a lehetoséget, és komolyan vesszük az elmúlt tíz
évezred tanulságát, és beteljesítjük az Archaikus Feltámadás ideáljainak modern
programmját, megértve végre, hogy a huszadik század igazi célja a késo
paleolitikus sámánizmus szellemének visszaalapítása és tökéletesítése, akkor e
lehetoséget kihasználva, teljességben cselekedtünk, és hatalmas és egyedülálló
történelmi kalanddal ajándékozzuk meg fajunk - nekem nem volna ellenemre. K: Hallhatnénk egy kicsit többet a pszichedélikus
tapasztalat szerepérol? TM: Mihelyst nekilátunk, hogy leírjuk pszichedélikus
tapasztalatunkat, az nyomban elérhetobbé válik, mivel ha összeadnánk legjobb
metaforáinkat, és aztán mindenki használná ezeket a metaforákat, hogy egy
mégjobb metafora képzodjön, akkor végül újrafegyvereznénk nyelvünket, és így
már képessé válnánk arra, hogy kezeljük ezeket a jelenségeket. Ez így is lesz.
Történelmi értelemben a pszichedélikus tapasztalat teljesen új terület a
nyugati nyelvek számára. Érdekes volna elképzelni, hogy mire menne Milton,
Chaucer vagy Shakespeare angolja a pszichedélikus tapasztalattal. William Blake
bizonyság rá, hogy az angol félelmetes dolgokra képes, az Andrew
Marvell-idézetek ugyanezt bizonyítják. A pszichedélikus élmény és az irodalom kapcsolata egész
külön terület; a jó irodalom pillanatokra már megközelítette. Flaubert Szent
Antal megkísértésében jó magvasan benne van. Huysman Az ár ellen (Against the
Grain) címu félelmetes regénye egy betegesen kiélesedett érzéku emberrol szól,
ki már a lakását is képtelen elhagyni. Posztóval boríttatja be falait, s csak
halvány fényeket tur meg. Redon muveit gyujti, akirol senki se hallott még.
Teknosöket vásáról, és hátukba ékköveket foglaltat. Majd félhomályos szobájában
hasist szív, s perzsaszonyegén cirkáló teknoceit figyeli. Irány haza, lássunk
hozzá! K: Arra lennék kíváncsi, hogy vajon szükséges-e a kémiai
beavatkozás? Nekem igen ígéretesnek tunt álmaim vízióival dolgozni. Sok mindent
látunk alvás közben. TM: Igen, úgy gondolom, hogy az álmodás és a pszichedélikus
hatás, s talán a halál utáni állapot, vagy a közösségi szinten a
posztapokaliptikus állapot mind összefonódik. Az álmodás bizonyosan a
természetes bejárat, mivel a mindennapi tapasztalat része. De ezek a helyek,
úgymond, "állapottól függoen" le vannak zárva. Igen nehéz megorizni
az információt. Szükséges, hogy segítsen valamilyen technika vagy természetes
adottság. Nem fontos, hogy pszichedéliákat vagy jógát vagy álommanipulációt
alkalmazunk, egyszeruen úgy fedezzük fel a tudatot, ahogy tudjuk. Láttam már
olyan tanulmányokat, melyek kimutatták, hogy az alvás legmélyebb szakasza az
emberi agyban csúcsidoszak az olyan endogén hallucinogének termelésében, mint a
DMT és a béta-karbolinok. Mindazonáltal csak a leghihetetlenebb álmokban,
melyeket értelemszeruen a legnehezebb emlékezetben tartani, lehetséges olyan
területre jutni, mely hasonlít a DMT vagy pszilocibin extázishoz. A jóga azt
állítja, hogy eljuttat efféle állapotokba, de hát nem mindenkinek olyan könnyu
e megváltoztatott tudatállapotokba belépni. Nekem igen nehéz elmoccantani a
tudat határát. Surun be vagyok ágyazva az itt és most valóságába. Számomra a
növények hatásosabbnak bizonyultak bármi másnál. Láttam Indiát, s nem tudtam
magam meggyozni, hogy nem csak valami pasziánszról van szó, mely bármennyivel
is több lenne, mint a New Age pszichoterápia által felkínált állapotok. Viszont Amazoniában és más helyeken, ahol használják és
megértették a növényi hallucinogéneket, olyan valóságokba kalauzolnak, melyek
megdöbbentoen mások, mint a hétköznapi valóság, elevenségüket nem lehet eléggé
hangsúlyozni: valóságosabbak a valóságnál. Ez csak intuitív alapon érzékelheto,
valami ontológiai prioritásuk van. Valóságosabb a valóságnál, ha egszer magadévá
teszed, hagyod, hogy körülzizegje a tudatodat, egész életed fonala
megtakeredik, és nyomban rájössz, hogy nem is te bámulsz a Másikra, a Másik
bámul beléd. Hatalmas kihívás ez azoknak az intellektuális struktúráknak,
melyek az elmúlt évezred alatt idáig juttattak minket. Kétségtelen, hogy
szédületes trükköket ismerünk az atomok világában, de ezek a trükkök csak
elhamvasztanak minket. A molekulák szerkezetének felsobb rendje, nem is
beszélve az organellákról (egysejtu állatok álszervecskéi; a ford.): mindez
számunkra intellektuális terra incognita; fogalmunk sincs, hogy muködnek, mi
folyik itt. Mégis a valóság alapelemei ezeken a szinteken alapozódnak meg. Hogy
hová akarok kilukadni? Arra, hogy megérthetjük ugyan az atom legfinomabb
kémiáját, de mi haszna az egésznek az intellektuális elme számára. Bármilyen
magyarázatot is adunk magunknak a világ muködésérol, nem tudjuk megmagyarázni,
hogy hogyan ölt testet az a szándék, hogy, monduk nyitott kezünket ökölbe
szorítjuk. Pillanatnyilag itt tart a tudomány: még erre sem képes magyarázatot
kínálni. A tudósok ismerik, hogy az izmok hogyan húzódnak össze, de ez minden.
A kezdoimpulzusról beszélek, mely eldönti: "összeszorítom a kezem".
Errol éppen annyit tudnak - talán még kevesebbet -, mint a tizenkettedik századi
nyugati vagy éppen a keleti filozófia. Pedig errol a szintrol muködünk, a testi és tudati
tapasztalás szintjérol. Mindegy, hogy a hellén Görögország közösségi vagy
vallási rendjében élsz, és Déméternek áldozol, vagy a huszadik századi
Amerikában, az esti hírösszefoglalóra várva, sosem hiheted, hogy megismered
valóság igaz történetét. Ezek egyszeru történelmi kontextusok, melyeket csak
valamiféle gnózis megtapasztalásával tehet meghaladni. Tudás, ami evidens módon
igaz. A legtöbb embernek még az is nehezére esik, hogy egyáltalán felfigyeljen
arra, amirol itt beszélek, mert szentül hiszik, hogy valami logikai
összefüggés, vagy matematikai képletbe rendezhetoség segítségével gyozodhetünk
meg egy idea, egy elképzelés hatásfokáról. Pontosan ez ilyen gondolkodás
jutatott bennünket ebbe a szélsoségesen elidegenedett állapotba. És egyébként
sem követeljük meg, hogy a világ muködését elbeszélo történetünk, melyet
magunknak mesélünk, bizonyítsa, vagy megerosítse a közvetlen tapasztalatot. A
pszichedélikus anyagok, mivel éppen a tudat-test-agy interaktusokra
öszpontosítanak, teljesen újjáalakítják ezeket a kérdéseket. Mégpedig nem túl
késon, mivel e társadalom kibernetikus és technikai képességei egyszeruen
megkövetelik, hogy ezt teljesen tisztán lássuk, vagy pedig szépen túlhajókázunk
a dolgok morális peremén, egyenest a szakadékba. K: Mondanál egy kicsit többet a szexualitásra irányuló jóga
technikák, és a pszichedélikus tapasztalat, vagy "befolyásoltság"
kapcsolatáról, mint lehetséges eszközökrol? Ezek vajon hatásukban annak a
csillagközi erotikának megközelítési eszközei, melyrol írtál? TM: Hogyne. Mindenféle dolgok történnek egy szexuális
kapcsolat során. A fiziológiai állapot egyfajta aktivizálás, közben feromonok
termelodnek. A pszilocibinnel kapcsolatban figyeltem meg, hogy a
"membránok" közti elhatároltság megszunik, különösen akkor, ha
izzadtak vagyunk, úgyhogy két ember, akik elég nagy testfelületen érintkeznek,
egy lénnyé lesznek. Annyira meg vagyok errol gyozodve, hogy javasolnám is
Masters és Johnsonnak, vagy bárkinek, akinek engedélye van az efféle dolgokra,
hogy ha komolyan igazolni akarják a telepátiát, akkor ellenorizzék csak a
dolgot. Egyszeru kísérlet. A taoista szexuális gyakorlatok nem gyozik hangsúlyozni a
nemi szervekben és az izzadtságban keletkezo különleges anyagok fontosságát.
Ezt a téma nem szerepel az indiai jógában, de az Amazóniai sámánizmusban ismét
felbukkan. Itt széltében-hosszában értekeznek az izzadtság mágikus formáiról,
olyan mágikus tárgyakról, melyeket testünkbol képezünk, vagy mások testébe
olthatunk. Ami a taoista alkémiát illeti, úgy tunik, létezett egy
erotikus ellenorzo nyelv, olyannyira, hogy ami elso ránézésre szexuális gyakorlatleírásnak
látszik, az nem más, mint növényi kombinációk receptje, mivel a szexuális
jelentésu szavak egyúttal növények és gombák kódszavai voltak. A taoista elme
számára a gomba és a noi szemérem közeli kapcsolatban állt, a kifejezések és a
koncepció ugyanazok. Ez az úgynevezett ezoterikus iskolában, a kínai
eroticizmuson belül, fo motívum volt, vagyis arról van szó, hogy ezek az
iskolák látszatra ártatlan dolgokkal foglalkoztak, de bizonyos tárgyak és
növények jelenléte egy bizonyos összetételben jelzi, hogy valamiféle erotikus
kriptogramról van szó. K: Nem lehet akkor, hogy ezek a Földön megtermo, természetes
pszichedéliák a Másik szerelmi áldozatai, melyek, ha elfogadjuk oket,
megnyitják az utat a Másik által kívánt kapcsolat felé? TM: Én errol a csillagközi kapcsolatról és a pszilocibin
gombáról beszélek. Említettem már, hogy a pszilocibin a metabolizmusba lépve
gyorsan felölti a pszilocin formáját, egyszeruen 4 hidroxi-dimetiltriptamin. Ez
az egyetlen 4-gyöku indol az élo természetben. Engedd egy kicsit ezt zizegni a
fejedben. Az egyetlen ismert 4-gyöku indol a Földön! Történetesen ez a
pszichedélikus anyag bukkan fel nyolcvan gombafajnál, a legtöbbjük az
újvilágban él. A pszilocibinnek saját címere van, melyen az olvasható:
"mesterséges vagyok, odakintrol jövök". Én azt mondom, hogy ez egy
gén lehetett - egy mesterséges gén -, melyet talán egy urbol származó vírus
hordott be mesterségesen a Földre, és hogy ez a gén szépen megbújt a gombák
génsorában. A botanika egyik megoldatlan rejtélye, hogy mit keresnek
ilyen hihetetlen koncentráltságban a növényi hallucinogének az újvilágban -
Észak és Dél Amerikában. Afrika, ahonnét, amint általában gondolják, az ember
származik, s ahol formaadó kulturális fejlodésén átesett, valójában
hallucinogénekben az összes kontinens között a legszegényebb. Az új Világ
igen-igen gazdag, ezért, hogy a hallucinogén-típusú samanizmus ilyen magas
fejlettségu. Szóval, igen; egyrészrol az a tény, hogy a pszilocibin összetevo
kémiailag egyedülálló, másrészrol az a tény, hogy Logosz-szeru tapasztalatot
indít el, arra ösztökél, hogy legalábbis játszak a lehetoséggel, hogy ez nem
más, mint csillagközi kapcsolat, és hogy az idegen fogalma, ahogy eddig
elképzeltük, amint messzirol eljön a hajóján és érintkezésbe lép velünk, kissé
elavult már. Ahogy elore gördül a történelem, nyelvi különbségtevésünk is
annyira kifejlodik, hogy felismerjük a földönkívülieket, akik már álcázzák
magukat a földi környezetben, egyikük-másikuk már évmilliók óta itt idozik. Más
szavakkal: a világur nem valami áthatolhatatlan akadály az élet elott, léteznek
lassú áramlatok. Létezik olyan genetikus agyag, mely idoben és térben iszonyú
távolságból került át. Operacionális értelemben így tekintek a gombára. Lehetne
ugyan valami csupán az emberi közös tudat egy árnyalata vagy szintje, de mivel
úgy mutatkozik be, mint a "Másik", úgy is kezelem, mint a Másikat.
Egyszer, ahogy már mondtam, a kollégám, másszor zsidó keresztapám, megint
máskor o az, akit Jung "soror mistica"-nak nevezett, vagy akit Dennis
bátyám a Fájdalmas Szolgálólányként (Sore Mistress) emlegetett. Arról van szó,
hogy meg kell változtassuk eloítéletinket, hogy egy ilyen elképzelés, hogy a
gomba intelligens földönkívüli, ami kétségtelenül bizonyos szempontból
képtelenség, a lehetségesbol az igen valószínu felé mozduljon. Egy ilyen
felfogásváltás egyszeruen nyelvi átalakulás, a bizonyíték itt van,
érintetlenül. A bizonyíték barátságos minden nézoponttal, hiszen a
bizonyíték annyira személytelen - a tudomány teljesen személytelen. Az az
empirikus bizonyíték, hogy a gomba földönkívüli, vékonyka és közvetett. Viszont
azoknak szubjektív tapasztalata, akik kapcsolatba léptek vele, elsöpro erovel
erosíti ezt az elképzelést. Ott vagyunk, ahol az ideák versengenek. A nézopont
evolúciója az idokön át. Ezért mondom, hogy nem kéne elszalasztani a
lehetoséget, hogy kulturális szintu párbeszédet indítsunk ezzel a jelenséggel
kapcsolatban magunk között is, és magával a dologgal. Egyedülálló lehetoség. K: Megkérnélek, hogy találgass egy kicsit. TM: Sosem találgatok. K: Mégis, próbáld meg. Azt elfogadva, hogy képzeletünk hátán
érünk a jövobe, és hogy a tények sok ember által osztott feltételezések, mennyi
embernek kellene egyetértenie ehhez, és miféle rituálék vagy szertartások
szükségesek, hogy mindenki gondolkodásában összekapcsolódjék, közösen látva e
láthatatlan panoráma elemeit, addig a pontig, hogy már a nyelv is
felszerelhetjük, az új víziókhoz alkalmazkodva, a paleolitikus sámán-ideálok
tökéletesítésének lehetoségébol elonyt kovácsolva? TM: Fogalmam sincs. Lehet, hogy van ilyen, hogy mondjuk egy
kritikus öt százalék. A politikai forradalmak tíz százaléknál kezdodnek. A
pszilocibin gomba szétáradt a társadalomban. Az elmúlt nyolc évben valamiféle
második neolitikus forradalmon estünk át. Az elso neolit forradalom a
mezogazdálkodás kitalálása volt, a második neolit forradalom az otthoni
gombatermesztés feltalálása. Egyszerre húsz-harminc pszilocibintartalmú gomba,
melyek korábban helyi erdei ritkaságnak számítottak, vagy a koprofil gombák -
amelyek tehéntrágyán élnek, s melyek emiatt övezetekhez kötodtek, mint
elérhetové váltak. A Stopharia Cubensis, mely természetben a legelterjedtebb,
az emberi termesztést megelozoen ritka trópusi gomba volt. Most már Nome-tól a
Tierra del Fuegó-ig széltében-hosszában megél minden padlás, pince vagy garázs
körül. A Gomba ugyanazzal a stratégiával hódítja meg a társadalmat, ahogyan a
micélium szétfut a petricsészében - egyszeruen minden irányba terjeszkedik.
Bátyámmal írtunk is egy könyvet 1975-ben, címe Pszilocibin: A mágikus gomba termesztoi
kalauza (Psylocibin: Magic Mushroom Grower`s Guide). Százezer példányban ment
el. Aztán Bob Harris is beszállt a ringbe, o szintén írt egy termesztoi
könyvet. Jonathan Ott is megírta a magáét, akárcsak Gary Menser és Stephen
Pollock, spóratársaságok bújtak elo, elképzelni is nehéz, hány ember
foglalkozhat ezzel. Eléggé csökönyösen ragaszkodom a pszilocibinhez. Azt
gondolom, hogy a "drog" szó nem megfelelo, és hogy a hallucinogén
anyagoknak az a modellje, mely még az LSD tapasztalatból maradt ránk, szintén
teljesen alkalmatlan, ami azt illeti, egyszeru történelmi véletlen, hogy az LSD
lett a hallucinogén model az orvosok és kutatók számára. Ezt fedezték fel,
elemezték eloször, a laborban, aztán millió és millió ember kapott belole.
Igazából száz mikrogrammos mennyiségnél aktív, míg a pszilocibin már tizenöt
milligramnál. Millió és milló ember volt képes befogadni az LSD-t. Nem hiszem,
hogy a tömeges drogevés jó dolog, de azt gondolom, hogy szükséges, hogy legyen
egy kisebbség, aki a többieket helyettesíti, egy sámáni professzionális
osztály, ha tetszik, nekik az a dolguk, hogy ideákat hozzanak fel a mély, sötét
vízbol, melyeket a többiek elé tárnak. Ezek az emberek saját kultúránk számára
teljesítenek néhány olyan feladatot, melyet az írásbeliség elott a sámánok
viseltek. A növényi hallucinogéneket szeretem. Igazi szimbiózisról van
szó itt. Az LSD laboratóriumi végtermék volt. A pszilocibin erdok-mezok
gyermeke, mikor ezt hírdetjük, mikor terjesztjük, amikor betépünk tole,
kölcsönös viszony jön létre, energia- és információátadás. Ez az igazi
szimbiózis. Mindkét fél nyer valamit, senkinek sem kell feladni semmit. Épp
elég növényt és állatot háziasítottunk már, ez nem nagy szám. Viszont itt nem a
dióról vagy az almáról, mégcsak nem is a macskáról vagy a kutyáról van szó, ez
lehet, hogy értelmesebb, mint mi vagyunk. úgyhogy ennek a kapcsolatnak a
következményeit legalább emberi fogalmakba kell foglani, és ezért nem rossz az
erotikus hasonlat. K: Szerinted mi lenne az elso feladatunk, ha a
pszichedélikus anyagok legálisak lennének, s mindez a "bevezetés a
pszichedéliák élvezetébe" tantárgy lenne? TM: Tolem kérded? Azt hiszem rávennélek, hogy ültess el
egy-két magot, és egy kis történelmet olvasnék hozzá. Mikor elolvastad a
történelmet, és magról növesztettél (nem is tudom, hajnalkamagok vagy
gombaspórák legyenek azok), és amikor már felfogtál egy-két dolgot, és
gondoztad a növényt, az alkaloida gyümölcstermés legteljesebb önkifejezodését
engedted neki, akkor lépnéd át karriered küszöbét, s akkor elnapolhatnánk az
órát. A történelem értékelése nagyon fontos a jó pszichedélikus
tapasztalatban. A pszilocibin történelmi filmeket vetít neked, történelmi
lényeknek lát minket. Megvan benne ez a mindenek feletti szint, nem pusztán a
pillanat töredékével foglalatoskodik. Az elmúlt millió év majom-jelenségével
foglalkozik, így lát minket. Néhányat felfoghatunk az o szempontjai közül, ha
igaz érzésekkel fordulunk az oseink felé, az minden megholt, s azok elodei
felé. Milyen hosszú, különös utazás ez, ugye, az altamirai barlangrazoktól az
urhajó bejáratáig. És most a küszöbön állunk, kéz a kézben ezzel a különös új
társsal. A történelmi változás után a váratlan következik. A Másik
problematikája, a Másik iránti szükség, a Másik jelenléte, a Másik természete -
e kérdések kormányozzák majd az emberi tudás új rendjét. K: Nem zárod ki teljesen annak lehetoségét, hogy a Másik
iránti vágy egyszeruen a mögöttes Én iránti vágy, hogy a Másik valójában egy
feltáratlan Én. TM: Nem, szó sincs róla. Sot, mint már mondtam az elején,
most alakulnak ki ennek az archetípusnak a tulajdonságai az univerzum idegen
intelligenciáival kapcsolatos tudományos ismeretének fényében. Saját szükségünk
eme kapcsolatra összekapcsolódik a tudománnyal, mely saját áldásaival formát
ad, hogy kifejezhessük ezt a szükséget, ami nem más mint az idegen szerelem
potenciális jelenségének létrehozása. Nem igazán tudjuk, mi is az Én, a
buddhizmus szerint a bodhi-tudatban minden benne van, ez azt jelenti, hogy
lehetnek földönkívüliek, és ha igaz, hogy minden bodhi-tudat, akkor ok
úgyszintén annak bizonyos aspektusai. Ez a szó, Én (Self), legalább akkora
rejtély, mint a Másik. Polaritás van e két titok között, és ezen kívül a mítosz
vékonyka kis fonala, ezen lógsz, hogy ne törjön ki a frász. A tudomány, a
vallás és a sámánizmus mítoszai mind polaritást jelentenek az Én és a Másik
rejtélye között - és ne feledd, hogy a rejtély nem összekeverendo egy
megoldatlan problémával; a rejtély természeténél fogva rejtélyes, tehát nem
esik össze megoldássá. Ezt nem szoktuk meg. Azt hisszük, hogy ha felbukkan egy
rejtély, akkor valami szakérto majd megoldja, és bemutat egy beszámolót. Ez a
megközelités csak a triviálissal válik be. És ami igazán fontos - szívünk, lelkünk,
reményeink -, az teljes rejtély számunkra. Szóval, hogyan jelenhetnek meg
másképp a Másik elott, ha az valóban Másik. Muszáj, hogy egy kis titokérzékre tegyünk szert. A titok nem
a Másikban, hanem bennünk van. Ismétlem, mindez összefügg azzal, hogy azzá
leszünk, amit felfogunk. A történelem természete hirtelen megváltozik a
posztkvantum fizikában, a posztmodern szakaszban; ezt nem vártuk volna. A
tizenkilencedik század, a huszadik eleje - nem jöttek rá, hogy mi felé
mutatnak, bár néhányan, a patafizikusok, a szürrealisták, látták, mi
következik. De hát most itt vagyunk. K: Amikor korábban azt említetted, hogy a gomba valószínuleg
a messzeségbol érkezett, eszembe jutott a pán-spermium elmélet, hogy az élet
maga is egy küldemény, hogy mindannyiunkat együtt küldtek ide. TM: Igen, említenem kellett volna ezt az elméletet, mert ez
a legerosebb alátámasztása annak, amit mondok. A pán-spermium elméletet Cyril
Ponnamperuma alkotta meg, aki James Watsonnal és Francis Crick-kel együtt a DNS
felfedezoi voltak. Ponnamperuma és Crick az enyémnél sokkal radikálisabb
elmélettel rukkoltak elo, már amennyire a biológia szóba kerül. Azt állítják,
hogy prebiotikus molekulák a messzi urben keletkeznek a legnagyobb számban, nem
pedig a bolygók felszínén. Azaz, a bolygók csak egy késobbi szakaszban
fontosak, a komplex polimerek és a prebiotikus összetevok kialakulása során.
Ismered biztos a régi jó közmondást, hogy mindannyian csillagokból vagyunk,
hogy tested atomjai valaha csillagmagokban fottek vagy olyan bolygók darabjai voltak,
akik a csillag körül keringtek, mielott felrobbantak volna. Én azt mondom, hogy nem minden, a galaxisban kerengo anyag
ment át a csillagmagokban égo nukleáris tuzhöz fogható eroszakon. Mikor a
csillagokból nova lesz, bolygóik darabokra hullanak, és ha biotikus anyag
fejlodött ki e bolygókon, akkor az belekerül a kerengo anyag általános kozmikus
levesébe. Ez már jobban hasonlít ahhoz, amire a spóra-stratégia épült
eredetileg. A spóra olyan kemény környezetben alakulhatott ki, amit a mag nem
bírna el. A gombaspórák a világurre leheto legjobban hasonlító környezetben
képesek legtökéletesebben a túlélésre. Az ideális a teljes vákum és mínusz
hatvan fok, akkor aztán tulajdonképpen örökké kitartanak. A dolog logikája igen
alapos. Az az elképzelés sokkal rázósabb, hogy a gomba intelligens életforma.
Ez az én saját mániám és területem. Ezt sokan értékelik. Nagyon érdekes, Cyril Ponnamperuma A földönkívüli
kommunikáció a tudomány szemszögébol c. könyvében, (Scientific Perspectives on
Extraterrestial Communication), van egy cikk, az asztrofizikus R. N. Bracewell
tollából az intelligens életet kutatók logikájáról. Oda lukad ki, hogy
bármilyen formája légy is az életnek, legyen bármilyen technológiád, ha
komolyan kutatni kívánod az urt, fizikailag küldeni mintákat egyik csillagról a
másikra, akkor csak egyetlen stratégiában bízhatsz, a von Neumann-féle gépben,
azaz olyan gépben, mely képes reprodukálni önmagát. Egy os csillagról négy
ilyen gép indul négy külön irányba, egy bizonyos távolságra az oscsillagtól, minden
gép fiadzik, s így nyolc gép lesz, kétszer annyi távolságra újra szaporodnak,
az tizenhat gép, és így tovább. A lényeg az, hogy csak egy ilyen szaporodási
folyamat által játszhatunk meg minden tippet. Aztán már nincs más dolgod, csak
feladsz egy kapcsolatkezdo üzenetet, hogy "Kimeríto
intelligencia-keresésben vagyunk itt a galaxisban, kérjük hívja a következo
tarifamentes számot, és kezdjük a kapcsolatot." Csak így remélheted, hogy
kontaktusba lépsz a galaxis összes lakójával. Nos, ez a forgatókönyv megmutatja,
hogy nagyon fontossá válhat, hogy megértsük, mit üzen a gomba. A mandaeusok, akik a Közép-Kelet furcsa Gnosztikus vallási
kultuszát uzik, mely jó hosszú idot túlélt, úgy hiszik, hogy az idok végezetén
eljön, amit ok Titkos Ádámnak hívnak. A Titkos Ádám egy messiásszeru figura,
viszont épít egy gépet, mely azután minden lelket visszavisz rejtett forrásához
a Mindenki-Apjába, ki a kozmikus végzeten kívül van. Ez nagyon érdekes. Hogy
egy messiás épít egy gépet. Elképzelheto, hogy ha létezik egyáltalán
földönkívüli üzenet a környezetünkben, az arra buzdít, hogy építsünk valami
eszközt, hogy a kommunikációnak egy kevésbé rozoga változata is létrejöhessen.
Bracewell errol beszél; szerinte mindez benne van a helyzet logikájában. Szép kis ága lenne a logikának - a földönkívüli kontaktus
protokollja. Mit is mondhatnánk egy ilyen kontaktusról, melyhez bármilyen
életforma és intelligencia ellenére is, át kell hajózni ezeket a kreódokat
(creodes). Lehet, hogy ez egy fejletlen terület ezen a ponton, de biztosan meg
lehet csinálni. Olyan, mint az alternatív fizika. Szükségünk van alternatív
szociális kontaktus, vagy szociális kontaktuskeresés elméletekre arra az
alkalomra, ha találkoznánk egy földölkívülivel. Termékeny talaj ez a science
fiction irodalomban, a kapcsolat logikája, hogyan viheto véghez, hogy közben ne
veszítsünk sokat, és mégis legyen értelme. Póker ez, de a tét nagy. Túlélésrol,
életképességrol, fajok, ha nem egész bolygók evolúciós sorsáról társalgunk. K: Azt szeretném kérdezni, hogy van-e különbség abban, ahogy
te bánsz az életeddel, és ahogy egy sámán tenné? Mikor utoljára hallottalak,
azt mondtad, nem tartod magad sámánnak. TM: A sámánok legfontosabb jellemzoje, hogy gyógyítanak. Ha
én gyógyítok is, eléggé szokatlanul. îgy teszek különbséget, mivel én tisztelem
ezt, és a kérdés sokszor elsikkad. Az embereknek pszichedélikus növények, a
mágia és mágikus mutatványok járnak a fekükben, de elfelejtik a gyógyítást.
Carlos Castaneda muveiben, nem hiszem, hogy vagy ezerkétszáz oldalon át bárki
is meggyógyítaná a másikat, pedig klasszikusan és statisztikailag is a sámánok
gyógyítók. úgy hiszem léteznek valamiféle "átélt sámáni ideálok", én
ezeket élem - megpróbálom kifürkészni a valóságot sámáni lelkülettel és sámáni
eszközökkel. Viszont a sámánizmusban a gyógyítás sine qua non. K: Legmélyebb belátásod szerint mi az ur pszichedélikus
szemszögbol, mi a különbség a belso, tudati tér és a külso, fizikai tér között,
és mi lenne ennek a különbségnek a értéke? Pusztán a tudat és az általában vett
tér viszonya? TM: A világot a tudat építi fel az érzékelés bemenetén
keresztül. Az érzékelést az érzékszervek csatornázzák, úgyhogy legalább három
vagy négy eltéro input fut be, vagyis hogy, általában úgy gondolják, ezek
egymástól eltéroek. A test viszont a tudat és a világ érintkezése, és a nyelv,
úgy tunik olyan áteresztés, mely a tudatból jön a világ felé, és a világból a
tudat felé. Ami a teret illeti, létezik egy különös dolog a biológiában: az
élet legkorábbi váltazatai nem érzékelték a világot egyáltalában. Ha táplálék
került az útjukba, bekapták. Aztán késobb, a szempöttyök kifejlodésével és a
pigmentérzékeny vegyületek koncentrálódásával bizonyos sejtekben, kialakult a
fény és sötétség közti különbségtétel. Még késobb már mozgó állatok vannak,
kialakul az összetett szem, és így tovább. Ha megfigyeled, a biológia nem más,
mint a dimenziókért folytatott hadjárat, és ha úgy nézed a kultúrát, mint a
biológiai evolúció folytatását, az is egy dimenzió meghódítása. Az ido-dimenzió
meghódításában az ábécé és a kódoló rendszerek, az orális hagyomány
feltalálásával a tapasztalatot már kódolhatóvá teszik. Most úgy tunik, olyan
helyre értünk, ahol az idot és teret kell kódolnunk, de a mozgáson keresztül
megvalósuló tér meghódításának evolúciója már a világ teljes feltérképezéséért
kiált. A kultúra egyfajta hiperdimenzionális lénnyé alakul, mely beteljesíti az
élet biológiai programját. Bármi legyen is, egy sor dimenzión keresztül
transzformálódik, egyik dimenzióból a másikba pöccinti magát. Rá fogsz jönni,
hogy az emberi kultúra pillanatnyilag túlságosan két-dimenziós, vagyis nagyon
lapos. Milyen magas a legmagasabb építmény, ezer láb? A legtöbb épület nem
több, mint húsz láb; de most olyan ur kolóniákban gondolkdunk, melyekben az
épület magassága értelmetlen, mert a világ az maga az építmény, és az épület
ötven vagy száz mérföld hosszú. Gyakorlatilag mindent rögzíthetünk egy eseménnyel
kapcsolatban, s késobb elohívhatjuk. Mikor létrejön ezek szintézise, belso
dimenzió felé mutat, mely felsobb vagy alsóbb dimenziónak egyaránt gondolható.
A téren és idon túli dimenzió az emberi képzelet, másképp, ami megeloz minden
dimenziót. Bizonyos szempontból pontszeru tulajdonságai vannak, ezért beszélünk
annyit a hologramról, mivel az új tudat pontszeru tulajdonságait hordozza.
Egyidejusége és egyszerre mindenütt jelenléte elképesztette a kommnetátort. K: A külso és belso tér megkülönböztetésének megszunésérol
beszélsz, kifejtenéd ezt bovebben? TM: A belso és külso tér megkülönböztetése az Én és a test
viszonyában gyökeredzik. Azt gondolom, hogy amint az Én kimozdul az
elektronikus tudat végtelenjébe, és, ahogy megbeszéltük, a Másik elektronikus
dimenziójába, ahogy jeleztem, a test és az Én azonosítása másodlagossá válik,
ahogy az elmúlt ötszáz évben a király és az Én önmeghatározása másodlagos lett.
Már nincs is királyunk, meg vagyunk nélküle. Elképzelheto, hogy meg lennénk
test nélkül is. Ezek csak olyan utak, melyeken át a lojalitás a kulturális
együvétartozás formáját ölti, ezt a helyi nyelvek hitelesítik. K: úgy tunik, arról beszélsz, hogy az emberiség az új
Korszak, a New Age küszöbén áll, és hogy az idegenekkel való kapcsolat talán
segít az átlépésben. TM: Kertelés nélkül úgy gondolom, hogy létezik egy folyamat,
mely régóta halad, s mely kezdete óta gyorsul. Ez az a folyamat, amely megformázta
a bolygónk, ez hívta elo az életet az óceánból, a magasabb rendu állatokat az
alacsonyrendu állatokból, az embert a foemlosbol, a történelmet a törzsi,
szakrális, idotlen létezésbol. Minden, ami túl van nyelvi rendszerünkön, valami
transzcendentális transzformatív összefolyás felé vezet. Ez a lét köldöke, itt
kapcsolódik minden, és éppen ezért, igen nehéz leírni. Azt gondolom, hogy a
tudomány, a vallás és a történelem mind olyan minták, melyeket egy bizonyos
objektum hiperdimenzionális jelenléte vonz maga felé a kötött dimenziókon
keresztül, ez ott várakozik, ahol véget ér a történelem, ide tartunk, ide
vonzanak minket. Azt gondolom, hogy az ember körül minden titokzatos, és hogy
ami most történik velünk, az is titokzatos. A neokortex robbanásszeru
kifejlodése, teljesen kilóg az evolúció eddig elképzelt rendjébol, mely más
fajok és a foemlosök körében igaz. Divat volt az elmúlt ötven évben sivár monotóniának képzelni
a dolgot, mégis az összes valamire való hivatalos világnézetté kiáltott
ideológia buzgón hangsúlyozta, hogy az utolsó öt százalékig mindent tud. A
legkiválóbb férfiak dolgoztak ezeken. Én azt gondolom, hogy gyakorlatilag
semmit sem tudunk. Bár nem sok értelemben vagyok vallásos, de úgy gondolom,
hogy a világ átalakulásáról szóló vallásos gondolkodás helyesebb úton jár, mint
az a gondolat, hogy a fizikai törvények vagy a biológiai törvények mindig
ugyanazok lesznek, és mi mind egyszeruen csak belemegyünk a játékba, minden
egyre rosszabb és rosszabb vagy jobb és jobb lesz, de egy biztos, nincsenek
meglepetések. Meg vagyok gyozodve, hogy nem látjuk, mi folyik. Az egyik ok, amiért a gombák és a földönkívüliek mellett
érvelek, az az, hogy az emberek lássák, hogyan lehet másképp gondolkodni. Ha
lehetséges ennyire másképp látni a dolgokat, akkor vajon hányféle másképpen
lehet? Csak próbáld meggyozni az embereket, hogy ne az elnök felvilágosítására
várjanak. Ne várjuk, hogy a történelem, a történelmi események folyama majd
magától feltárja önmagát. Komolyan kell vennünk, hogy az univerzum megértése a
mi felelosségünk, mivel a világ megértésének egyetlen változata, mely hasznos
lehet a számunkra, az éppen saját megértésünk. Semmit sem visz elore, ha
tudjuk, hogy valami kompjuterben léteznek olyan egyenletek, melyek tökéletesen
modellezik vagy éppen tökéletesen nem modellezik, ami történik. Mindannyian
hajlottunk rá, hogy saját magunkat hivatalos ideológiáknak adjuk oda, mondván,
hogy "hát, én lehet, hogy nem értem, de valaki biztos érti". Az az
igazság, hogy csak a saját megértésed válik a hasznodra. Mivel az Te vagy,
akivel együtt fogsz élni, és az szintén Te vagy, akivel együtt fogsz meghalni.
Ahogy a dal mondja, az utolsó táncot magad járod. |