|
Timothy
Leary
“Az
igazi Kormányost nem érdekli semmi a világon, csak a folyó, hivatására pedig
büszkébb, mint a királyok.” -
Mark Twain, Élet a Mississippin Ki a Cyberpunk? A cyberpunk minden hozzáférhető adatot felhasznál. Tudják,
ki ő. A
történelem minden szakasza új nevet és hősi legendát adott az erős, állhatatos,
kreatív személyiségnek, aki a jövő határvidékeit felderítve információkat gyűjt
és továbbít, és vállalja, hogy generációját a következő fejlődési fokra
vezérli. Az idővándor ötvözi magában a bátorságot, a kíváncsiságot és a
határtalan önbizalmat. Ez a három adottság kell hogy egyesüljön abban, aki
generációk fejlődéstörténetét irányítja, más szóval, aki filozófus. A
Cyberpunk klasszikus nyugati modellje Prometheus, a technológiai lángelme, aki
tüzet “lopott” az Istenektől és az emberiségnek adta.[i]
Prometheus sok hasznos művészetre és tudományra is megtanította géntestvéreit.
A klasszifikált információ jogosulatlan átvitele miatt a mítosz hivatalos
verziója szerint örök szenvedésre ítélték. Száműzték. Egy másik verzióban (a
feljogosítatlan) Prometheus (más néven: a Patkányfogó) arra használja
tudományát, hogy megmeneküljön a süllyedő királyságból, magával menekítve a
génállomány krémjét. Az
ókori mitikus alak újvilági mása Quetzalcoatl, a civilizáció istene, a
high-tech mágus, aki közkinccsé tette a kukoricát, a naptárt, az erotikus
szobrászatot és a fuvolajátékot. És a tudományokat. Tezcatolipoca, a zsarnok
száműzte. A
Cyber-Fajta öntudatos egyedeit hívták már különcnek, roninnak, szabadúszónak,
függetlennek, úttörőnek, nonkonformistának, bajkeverőnek, facérnak, látnoknak,
képzelgőnek, képrombolónak, géprombolónak, okostojásnak, kakukktojásnak. A
Gorbacsov előtti szovjetek megvetően huligánnak, a vallásos szervezetek mindig
is eretneknek, a bürokraták hűtlen szakadárnak, árulónak vagy még rosszabbnak,
a régi időkben pedig még az érzékeny, gondolkodó emberek is őrültnek nevezték
őket. Címkézték
őket okosnak, kreatívnak, újítónak, képzeletgazdagnak, vállalkozó szelleműnek,
termékenynek, eredetinek, leleményesnek, találékonynak, tehetségesnek,
excentrikusnak. Az
emberi evolúció törzsközösségi, feudális és ipari-írásbeli szakaszaiban
alkalmazkodókészség és konformizmus kellett a túléléshez. A “jó szolga” vagy
“vazallus” engedelmes, a “jó dolgozó” vagy “vezető” megbízható volt. A
független gondolkodókat csak azokban a pillanatokban fogadták el, amikor újítás
és változtatás szükségeltetett - általában a helyi konkurenciaharcban való
helytálláshoz. A
huszonegyedik század inforációs-kommunikációs társadalmaiban a kreativitás és a
szellemi kiválóság lesz az etikai norma. A világ túlságosan mozgékonnyá,
összetetté és sokfélévé vált, túlságosan
is át-meg átszeli a modern (kvantum) kommunikáció globális hálója ahhoz,
hogy a stabil gondolkodás és az alkalmazkodás eredményre vezethessen. A
“megfelelő személy” ma a gondolkodó, intelligens ember. A “problémás személy” a
huszonegyedik század kibernetikus társadalmában az, aki automatikusan
engedelmeskedik, aki a tekintélyt soha meg nem kérdőjelezi, aki saját hivatalos
státuszának védelme érdekében cselekszik, aki diplomatikusan politizál inkább,
semhogy önállóan gondolkodjék. Az
előzékeny japánokat aggasztja, hogy engedelmes kultúrájukból hiányzik a ronin-szellem.
A háború utáni generáció kezdi átvenni a hatalmat. Cyberpunk
yuppie-k a Szovjetunióban A szovjetek új, háború utáni generációja szemmel
láthatólag ráeszmélt, hogy az információs korszak új szerepmodellt kíván.
Gorbacsov alatt enyhül, rugalmasabbá válik a bürokratikus kontroll, hogy egy
csipetnyi újító, szakadár gondolkodásnak is teret adjon! Alekszander
N. Jakovlev, a glasznoszty PB-tagja és kulcsstratégája a következőképp jellemzi
a reformot: “Alapjában véve politikai függetlenségről van szó. Olyan idők
következnek, amikor az emberek képesek lesznek önmagukat irányítani, és azok
tevékenységét bírálni, akik felülről ellenőrzik és vezetik őket. “Nem
véletlenül beszélünk ön-kormányzatról,
ön-ellátásról, egy vállalkozás ön-fenntartásáról, ön-erről, ön-arról.
Mindez a hatalom decentralizációjával függ össze.” A
tisztán és kreatívan gondolkodó Cyberpunk, a saját agyát és a
kvantum-elektronikus berendezéseket egyaránt irányítani tudó kormányos fajunk
legújabb, legkorszerűbb csúcsfejlesztése, ő a homo sapiens sapiens cyberneticus. Ismerjünk
meg néhány ilyen kormányost. Példájuk talán felbátorít és erőt ad, hogy mi is
átvegyük a kormányt. Életünk kormányát. A cyber
görögül kormányost jelent “A jó kormányos szakadt vitorlákkal is ura a hajónak” -
Lucius Annaeus Seneca A kibernetika kifejezés
a kormányost jelentő görög kubernetes-ből
származik. A
szó hellén eredete azért fontos, mert a függetlenség és az önállóság görög
tradícióját tükrözi, mely állítólag a görögség földrajzi helyzetéből fakad. A
büszke kis görög nemzetállamok a termékeny Földközi-tengerbe kacskaringózó
félsziget-ujjakra települtek, ahol hegyek védték őket Ázsia szárazföldi
hadseregeitől. Az
ókori tengerészeknek merészségre és leleményre volt szükségük. Térkép és
navigációs segédeszközök nélkül hajózva hét tengeren önálló gondolkodásra
kényszerültek. Ez az önállóság, melyre a hellén kormányosok útjaik során tettek
szert, vezetett talán földi életvitelük demokratikus, kutató,
mindent-megkérdőjelező természetéhez. Az
athéni Cyberpunk, a kormányos maga döntötte el az irányt. Ezek
a pszicho-geográfiai tényezők vezethettek a szabadságot, a pogány örömöt, az
életigenlést és a spekulatív gondolkodást előtérbe helyező hellén vallások
humanizmusához. Az ókori görög vallások személyes, politeista természetét
gyakran állítják szembe a monoteista hebraizmus rigorózus moráljával, az iszlám
ádáz, dogmatikus szélsőségeivel és a római (keresztény) kultúra világi
hatalmával. A hatalomnak
ellenszegülő cyberpunk magatartás egy jelenkori példája A WarGames című
film legelső pillanatai klasszikus példáját adják a kibernetikus viselkedésnek. Ködös
éjszaka. A légierő századosa szakavatottan kormányozza dzsipjét a Colorado
széljárta hegyi ösvényén a SAC titkos nukleáris kilövőállomása felé. Egy
hadnagy a társa. A százados szólal meg először. Elmeséli a hadnagynak, hogy
feleségével jófajta marihuánát ültettek el kertjükben, és a növekedést
elősegítendő elmondtak egy tibeti buddhista fohászt a megvilágosodásért. On mane padma hum. Ebben
a pillanatban a tisztek a bejárati ellenőrzőponthoz érnek, azonosítják magukat,
pisztolyt kapnak. Kinyílik a hatalmas, boltozatos acélkapu. A két férfi a
“kontrollszobába” lép, ahonnan a bombák kilövését irányítják. A kódok
ellenőrzése közben a százados folytatja történetét. A cannabis-aratás nagyon
sikeres volt. A hadnagy megszakítja a beszámolót. Az ellenőrzőtáblán vörös fény
villog. A százados felszólítására a hadnagy megérinti ujjával. A fény kialszik.
Értik már? A százados igazi kvantum-mágus, éber, képes az elektronikai rendszer
hibáit felderíteni és kiirtani. A villogás újrakezdődik. Megszólal a riasztó. A
kódkönyv segítségével meggyőződnek róla, hogy az üzenet érvényes. Levegőt sem
kapnak. A parancs: atomrakétát indítani a Szovjetunió ellen. A százados megmakacsolja magát. Utasítja a
hadnagyot, hogy a főhadiszállásról kérjen telefonon személyes megerősítést. A
hadnagy, a hű vazallus tiltakozik, mondván, erre nincs felhatalmazásuk. De
engedelmeskedik közvetlen feljebbvalójának.
Semmi
válasz. A
hadnagy félénken figyelmezteti a századost, hogy a parancs nukleáris támadás. A
százados megrázza a fejét. Önállóan gondolkodik. Kijelenti, hogy nem öl meg
ötvenmillió embert, ha nincs személyes utasítás. A
hadnagy kötelességtudón követi az állami előírást, és a százados koponyájának
szegezi pisztolyát. Vágás. A Kormányzó,
az Irányító és a Kormányos római fogalmai A görög kubernetes
latin megfelelője gubernetes. A gubernare alapszó annyit tesz, mint
cselekedetet vagy viselkedést ellenőrizni, irányítani, szuverén hatalmat
gyakorolni, igazgatni, féken tartani, korlátozni, kormányozni. Ez a római
fogalomkör szemmel láthatólag eltér a “kormányos” eredeti jelentésétől. Ideillő
lehet, hogy a “kormányozni” igenév (angolul: to steer) a latin stare-ból ered, ami azt jelenti: állni,
másodlagos jelentése pedig “álló hely vagy dolog”. A latin igenév múlt idejű
melléknévi alakjából képzett szavaink a “status” (állapot), a “state” (állam),
az “institute” (intézmény), a “statue” (szobor), a “static” (állandó), a
“statistics” (statisztika), a “prostitute” (prostituált), a
“restitute”(helyreállít) és a “constitute” (alkot, alakít). A kormányzó-
vagy kormányos-magatartás egy példája A SAC-bázison helikopter landol. Két magasrangú
kormánytisztviselő száll ki a gépből hivatali aktatáskával és gondterhelt,
komor szabványábrázattal. Dühösek. Kiderül, hogy a századosok 25%-a tagadta meg
személyes parancs híján a rakéta kilövését. A kormány reakciója az efféle
önálló döntéshozatalra előre megjósolható. “Letartóztatni
őket.” Beüzemeltetik
WHOPPER-t, a tökéletesen engedelmes Mesterséges Intelligenciát, amely
garantáltan követi a kormány utasításait és mentes a szubjektív, (PUNK) humán
megbízhatatlansági tényezőtől. A
cyberpunk-kormányosok a kormányzók helyébe lépnek “A társadalom
mindenütt összeesküvést sző tagjainak én-je ellen. Legfőbb erénynek a
konformitást tartja. Az önállóságtól irtózik. Nem szereti a valóságot és a
teremteni tudást, csak a neveket és a szokásokat.” - Ralph Waldo
Emerson: Természet - “Aki ember
akar lenni, nonkorformistává kell hogy váljék.” - Ralph Waldo Emerson: Természet Norbert Wiener, a “kibernetika” (cybernetics) szó
megalkotója a következőket írta: “úgy határoztunk, hogy az irányítás- és
kommunikációelmélet teljes területének - vonatkozzék bár gépekre vagy állatokra
- a “Kibernetika” összefoglaló nevet adjuk, melyet a kormányos [sic!]
jelentésű görög szóból nyertünk.” A “cyber” szót (az American Heritage Dictionary-ben) a következőképp definiálták újra:
“az elektronikai, mechanikai és biológiai rendszerek irányítási folyamatainak,
különösképp e rendszerek információáramlását irányító folyamatoknak elméleti
tudománya”. Figyeljék
meg, hogyan alacsonyítja le Wiener és a latinista mérnökgárda a cyber
jelentését. A görög “kormányos” náluk “kormányzó”; a “kormányozni” “korlátozni”
lesz. Mi
felszabadítjuk ezt a kifejezést, kiszakítjuk a szolgaiságból, hogy
megmutathassuk azt az önszervező, autopoetikus elvet, amely érvényre jut az
univerzum számtalan, legkülönbözőbb méretű rendszerében. Az emberekben, a
társadalmakban, az atomokban. (Bővebben
lásd: a Kibernetikus Vezérlés című fejezetben.) Charles
Augustus Lindbergh: Cyber-Politikus Charles Lindbergh Minnesota állam republikánus
képviselője volt, és nemzetközi elismertségre akkor tett szert, amikor támadni
kezdte az ipari és kereskedelmi trösztöket, a háborús propagandát és a háborús
profitot. Szellemes és merész ellenzékisége 1917-ben - az első világháború
elleni tiltakozás formájában - érte el tetőpontját. Önálló gondolkodásra valló
cselekedeteinek köszönhetően politikai karrierje derékba tört. Ő
volt az apja Charles Augudtus Lindbergh-nek, Szerencsés Lindy-nek, a Magányos
Sasnak, aki pilótaként, filozófusként, ökológusként lett híres. A zsarnok
elsőszülött: az írásbeliség politikája A görög és a római szóhasználat különbsége egyúttal
a kulturális gyakorlat eltéréseit is tükrözi. A kortárs francia filozófia
például alapvető jelentőséget tulajdonít az emberi viselkedés és a társadalmi
struktúrák meghatározásában a nyelvnek és a szemiotikának. Michel Foucault-t a következő
megállapításra vezették a nyelv politikai, hatalmi aspektusaival foglalkozó
kutatásai: a beszédben és képben, az
önmeghatározásban és kölcsönös megnevezésben kifejeződő tudat... az uralkodó
létezéspolitika autentikus színtere. ... Ez-vagy az a szociális,
törvényhozó vagy végrehajtó rendszer csak látszólag az, amibe beleszületünk. A
kétes származású, zsarnok elsőszülött a nyelv, a fogalmi kategóriák, a
megnevezés és az érzékelés konvenciói, melyek kifejlődtek és többé-kevésbé el
is sorvadtak, mire személyes vagy társadalmi létjogosultságra tettek volna
szert. Az egyezményes de soha meg nem vitatott, általában tudatalatti
kényszerítő erő az, ami fogva tart. Orwell és Wittgenstein egyetértenek. Ahhoz, hogy az
ellentmondás lehetőségét kizárhassuk, előbb azt a nyelvet kell megszüntetnünk,
amelyen ellentmondani lehet. “Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell.”
Ebben a megvilágításban komoly szemantikai manipulációról árulkodik a görög
“kormányos” és latin fordítása, a “kormányzó” közötti távolság. A
digitális-computeres megjelenítés lehetősége ráadásul drámaivá növelte a
legkülönfélébb jelrendszerek manipulálhatóságát. Számtalan kérdés merül fel.
Az például, hogy leleményes “kormányosok”, vagy “lelkiismeretes kormányzók”
akarunk-e lenni. Ki, mi, és
miért kormányoz? “Pokolba a torpedókkal, teljes gőzzel előre!” - David Glasgow Farragut kapitány parancsa kormányosának a Mobile Bay-i
csatában 1864 augusztus 5-én “Igenis uram!” - Ismeretlen kormányos a Mobile Bay-i csatában 1864 augusztus 5-én A kormányzó kapcsolataiban parancs és engedelmesség
érvényesül. A
hét tengeren vagy a levegőben manőverező kormányosnak állandó készenlétben kell
lennie, hogy követni tudja a környezet változásait, visszacsatolásait,
információit. Dinamikus. Éber. Élénk. A
latin “kormányos” ezzel szemben parancsot teljesít. A rómaiak, mint tudjuk,
nagy szervezők, útépítők, adminisztrátorok voltak. A gályákat, a harci szekereket
és a légiókat irányítani kellett. A
saját magát irányító individuum hellén képzete a humanizmus szigetét jelentette
a totalitárius birodalmak tengerében. Athént a Közel-Kelet totális
diktatúrái határolták kelet (a múlt) felől. Irán uralkodói - a perzsa Cyrustól
kezdve egészen a mostani sahig és Ayatollah-ig - az állami ellenőrzés
legerősebb hagyományát képviselik. A
másik irányból, amit nyugatnak (vagy jövőnek) hívunk, egy Róma nevezetű
óriásembrió határolta Athént. A Római Szent Birodalom császárai és pápái az
intézményi ellenőrzés következő nagy korszakát testesítik meg. Az erős kéz a
stabilitást, a tartósságot, a folytonosságot, az állandóságot garantálja. Az
egyéni kreativitást, a felfedezőkedvet és a változást nem pártolják. Kolumbusz
Kristóf: a cyberpunk magatartás egy másik példája Kolumbusz Kristóf (1451-1506) Genovában
született. Huszonöt évesen Lisszabonba került, hogy kitanulja a térképkészítés
mesterségét. Ez volt a portugál felfedezések aranykora. Számtalan tengerész
vallotta már, hogy a Föld gömbölyű, és hogy nyugat felé hajózva elérhetőek az
Indiák és egyéb ismeretlen földek. Kolumbuszban különleges csak állhatatossága
és szónoki ereje volt, amely végül hozzásegítette, hogy beteljesítse
világutazói álmát. Több mint tíz éven át kilincselt Európa udvarainál, hogy
fedezetet kapjon “indiai expedíciójához”. A Columbia Encyclopedia ezt írja: “A
történészek évtizedekig vitatkoztak navigációs képességein, ám nemrégiben
bizonyítást nyert, hogy kizárólag az a vakmerőség tette felülmúlhatatlanná,
amellyel ismeretlen tengereken utat tört magának.” Kolumbusz ügyetlenül
kormányozta a maga-felfedezte kolóniákat. Dicstelenül halt meg, cyber-tehetsége
majdnem feledésbe merült. (Ezt állítják legalábbis a hivatalos
történelemkönyvek.) Cyberpunk:
fajok kormányosai “A szelek és a
hullámok mindig a legrátermettebb hajóst segítik.” - Edward
Gibbon A kibernetikus
személyiség vagy cyber-nauta kifejezések
visszavezetnek a “kormányos” jelentésének gyökereihez, visszahelyezve jogaiba
az öntörvényű személyiséget. A kibernetikus
személyiség, a cyber-nauta, valamint
a népszerűbb cyberpunk terminusok a
tudás/információtechnológia személyessé (következésképp populárissá) válására
utalnak. Az innovatív gondolkodás a személyiséghez szegődik. Foucault
szerint megváltoztatod a társadalmat, ha megváltoztatod a nyelvet. Foucault
nyomán azt állítjuk, hogy a kibernetikus
személyiség vagy cybernauta kifejezések
az emberi lét és a társadalmi rend új modelljét jelölik. Hozzá kell tennünk,
hogy a cyberpunk kockázatos megnevezés. Mint minden nyelvi zsengét,
türelmes “high-tech” humorral kell használnunk. A szó hiánypótlék, a nyelv
barikádján átlökött ideiglenes jelentésgránát a leleményes, hozzáértő
individuum jelölésére, aki a tudás/kommunikációtechnológiát képes személyes
céljaira fordítani. Saját örömére, hasznára, épülésére, vagy meggyőződésből. Cyberpunkok
a feltalálók, az innovatív írók, a technika kalandorművészei, a
bálványdöntögető zenészbálványok, az expresszionisták, a szabadúszó tudósok, a
szórakoztatóipar megújítói, a techno-művészek, a computerlátnokok, a
bitzsonglőrök, az elegáns hackerek, a special-effektívek, a videomágusok, a
neuronpilóták, a média-felfedezők - mindenki, aki merészen gyűjti és hinti a
gondolatokat ott, ahol addig a madár se járt. Néhány
cyberpunk állami alkalmazásba kerül. Egyediségüket és az intézményi érdekeket
nyájas cinizmussal és elnéző humorral békítik ki. Gyakran csak átmenetileg
dolgoznak a “kormányszerveknek.” Igen
gyakran törvényen kívüliek. A Ronin
legendája A következő idézet Bevely Potter, Ph.D. The Way of the Ronin-jából (A Ronin útja) való: “A Ronin ...
szakított a feudalizmus komótos hagyományával. A Ronin az alkalmazkodókészség,
az autonómia és a kiválóság magateremtette kódját felhasználva a gyors változás
alapelvéhez igazítja túlélési stratégiáit.” A Ronin eredeti jelentése gazdátlan szamuráj. Roninnak - szó szerint hullám-embernek -
már a nyolcadik században is azokat nevezték, akik a társadalmi rang kijelölte,
kitaposott ösvényről letértek. Azokat a szamurájokat, akik feudális uruk
szolgálatából kilépve önállósodtak. “A Roninok kulcsszerepet játszottak abban,
hogy Japán feudális társadalomból hirtelen ipari társadalommá lett. A feudális
uralom alatt a harcosok nem gondolkodhattak szabadon, nem cselekedhettek saját
belátásuk szerint. Másrészt azonban - a mostoha körülmények önállóságra
kényszerítvén őket - aránylag hamar elsajátították az új eszméket és technológiákat,
aminek következtében egyre tekintélyesebb befolyásra tettek szert a független
iskolákban. Ezek az iskolák ... liberálisabbak voltak, mint az államiak,
amelyek kötötték magukat a hagyományos tananyaghoz.” A
Nyugat a ronin archetípusának
számtalan történelmi megtestesülését ismeri. A “szabadúszó”[1]
kifejezés azokból az időkből ered, amikor egy-egy keresztesháború után lovagok
százai szakadtak el hűbéruraiktól. Sokuk megmaradt a lovagi életforma mellett,
és “szabadúszóvá” lett. Az
amerikai vadnyugat gyéren lakott területe termékeny talaja volt a ronin archetípusának. Az eredetileg
bélyeg nélküli marhát jelölő texasi tájszó, a Maverick[2]
manapság a szabad, öntörvényű személyiség megnevezésére használatos. “Bár a Ronin
fogalma... a férfikultúrában gyökerezik, a szakmailag sikeres nők jól ismerik a
Roninok útját. Ezek a nők elhagyták hagyományos státuszukat és meghódították a
munka addig férfiak uralta világát. A legtöbb női karriert sok vegyes
tapasztalat, az otthon, a munkahely és az iskola közötti ingázás nehezíti, ami
ráadásul az “önfejűség” miatti rosszallást is kiváltja. A családtalan roninhoz
hasonlatosan a dolgozó nő is gyakorta érzi kirekesztve magát a vállalati
klikkek belső ügyeiből, és sem szövetségest, sem mentort nem talál.” Kell-e még
néhány példa? Carol Suen Rosin a fegyvermentes világűrért
folytatott küzdelemben az amerikai és a szovjet tudóscsoportok “jó szándékú
ügynöke” lett. Stanley
Kubrick a cyberpunk kvintesszenciája. Mary
Ferguson, psyber-punk. Az Aquarian
Conspiracy írója és a Brain/Mind
Bulletin kiadója. Steve
Jobs és Steve Wozniak. David Hockney. Andy
Warhol. George
Koopman. William
Gibson, Bruce Sterling, John Shirley, Rudy Rucker. Charles
Lindbergh: “Meglehetősen hirtelen bontottunk vitorlát (értsd: a hajóm és én).
Délután négy körül, mielőtt várható lett volna, hogy megjavul az idő,
találkozónk volt valahol, úgyhogy eldöntöttük: nekivágunk.” “Megpillantottam
egy csapat halászhajót. ... Úgy rájuk úsztam, hogy majdnem beléjük ütköztem, és
átkiáltva megkérdeztem a legénységtől, hogy jó irányba haladok-e Írország felé.
Csak meredtek rám. Talán nem hallottak. Talán én nem hallottam őket. Vagy talán
azt hitték, hülye vagyok. Egy órával később megláttam a földet.” 1922-ben
Lindbergh félbehagyta ígéretes egyetemi pályafutását, hogy légi irányítást és
repülést tanuljon. Az első légipostások egyike volt. 1927 május 21-én elsőnek
repült át az észak-amerikai kontinensről az eurázsiaira. “Szerencsés Lindy” egy
csapásra nemzeti hős lett. 1929-ben
feleségül vette Anne Morrow-t, az intelligens, kultúrált, okos írónőt. A
házasságkötés után az asszony is kitűnő pilóta lett. A pár nyilvános repülőutak
sorával kápráztatta el a világot. 1936-ban
(az akkor már száműzött) Lindy egy szívritmus-szabályozó készülék fejlesztésén
dolgozott Alex Carrellel. 1938-ban,
az eurázsiai kontinensre tett látogatása során Lindbergh meggyőződése lett,
hogy Amerikának ki kell maradnia a Tengely- és a Szövetséges hatalmak közötti,
egyre mérgesebbé váló hatalmi harcból.[ii] A
média széles körben terjesztette Lindy mottóját/logoját: “Smiling through” Anne
Morrow Lindbergh. Mark
Twain. 1874-ben 125 dollárt fizetett egy elsőgenerációs Remington-írógépért.
1875-ben ő volt az első író, aki gépelt szöveget nyújtott át a kiadónak. A Tom Sawyer kalandjai-t. “Ez az újmódi írómasina számtalan
erénnyel bír. Iszonyú halom szót képes egyetlen oldalra zsúfolni. Nem kutyul
össze semmit, nem pötyögtet mindenüvé tintát. És persze papírtakarékos.” Gertrude
Stein. Roy
Walford. Wilt
Chamberlain. Mathias
(Rusty) Rust, tizenkilenc éves, nyurga, hamburgi kamasz; akkor lett
cyberpunk-szupersztár, amikor 1987 május 28-án egy szimplamotoros Cessnával -
kijátszva az áthatolhatatlan szovjet légelhárítást - leszállt a moszkvai Vörös
téren. Tettéhez nem fűződött állami vagy szervezeti érdek. Személyes küldetése
volt ez a technológiai kaland. Rusty egyszerűen csak oroszokkal kívánt
beszélni. A német lapok ünnepelték az eseményt, “álomfalónak” hívták Rustyt, és
a vörös báró Manfred von Richthofenhez, valamint Charles Lindberghez
hasonlították. Stewart
Brand, a Co-evolution Quarterly alapítója. Bob
Harris, egy kaliforniai hardware-kereskedés tulajdonosa, amatőr
vitorlázópilóta. 1986 február 17-én, az Edwards légierő-támaszponttól északra
emelkedő sivatag fölött repültében meglovagolta a leggyönyörűségesebb “hegyi
hullámot”, mellyel valaha is találkozott, és 49 ezer láb magasságba emelkedett.
Világcsúcs. Az ünneplést durván félbeszakította a Szövetségi Repülőbizottság,
hogy Harris pilótaengedélyét bevonja. A vád: elmulasztotta hozzájárulásukat
kérni. A repülés illegális volt. A
Cyber-villámkölyök: az újító magatartás példája A WarGames harmadik
jelenetében megismerhetjük a főhőst, Mathew Brodericket. Egy számítógépes
játékteremben űrkaland-játékot játszik könnyedén, szakavatottan. Megvan?
Mathew elektronzsoké. Kvantummágus. De van-e állása? Vagy netán öntörvényű
cyberpilóta? Meglátjuk. Elkésik
az iskolából. A tekintélyelvű biológiatanár megszorongatja. Amikor a
hivataloskodó tanár az aszexuális reprodukció eredetéről kérdezi, Mathew
visszakérdez: - a felesége? Oké,
megvan. Mathew fegyelmezhetetlen. Igazi cyberkölyök. A
tanár az igazgatóhoz küldi. Míg az irodában szontyolog, kilesi az iskola
computer-rendszerének kódját. Otthon saját PC-jéről a rendszerre kapcsolódik,
és igazságtalan osztályzatait elégségesre változtatja. A Cyberpunk
kód: GÖTE A WarGames három
jelenete az “Üvöltő” huszadik század kulturális drámáját viszi színre. Kezdjük
azzal, hogy a WarGames elektronikus
kvantumjel, egy milliók-, főként fogékony fiatalok-látta film a
computer-csúcstechnológiáról és a humán törzsfejlődésről. Illusztrálja és
elmarasztalja a kvantum/elektronikus adattechnológia állami ellenőrzésre való
használatát. A cyberpunkok függetlenségét és szakértelmét ünnepli, akik
önállóan gondolkodnak és belülről újítják meg a statikus rendszert. A százados
és felesége a legmodernebb mezőgazdasági módszereket használja az illegális
botanikai neuroaktivátorok hatékonyságának növelésére. A százados államellenes
döntést hoz, amikor megtagadja a Harmadik Világháborúban való részvételt.
Mindkét esetben a cyberpunk kódot követi: Gondolkodj Önállóan, Tagadd meg az
Engedelmességet (GÖTE). Szabadon manőverez. Mathew
Broderick, a Cyberkölyök ugyanilyen merész, pimasz, kreatív és okos. Klasszikus
összeütközésbe kerül: a tanár, a Tekintélyelvű Őskövület megszégyeníti és
megbünteti őt, a Tom Sawyer - Kölyköt. Mathew Önállóan Gondolkodik és
megTagadja az Engedelmességet. A könyvtárba siet Falken professzor életét
tanulmányozni; tudományos lapokat böngész, mikrofilm-tekercseket néz át - nem
azért, hogy megörvendeztesse a rendszert, hanem azért, hogy megtudjon valamit.
Aztán illegális manőverben kamatoztatja műszaki tehetségét. Vegyük
észre, hogy az Elektronikus Etika és a Kvantumjog új dimenziója tárul itt fel.
A százados és Matthew sem fizikai erőszakot, sem lopást nem követnek el. A
százados feldolgoz néhány számítógépes adatot, és önállóan dönt. Mathew
átrendez egy-két elektroncsoportot a chipen. Nem
szándékuk másokon uralkodni. A cyberpunk,
mint huszadik századi szerepmodell Az “Önállóan Gondolkodó Személyiség” hagyománya
nyomon követhető egészen írott történelmünk kezdeteiig. Sőt, fajunk neve, a homo sapiens is gondolkodó állatként
határoz meg bennünket. Ha
pedig genetikai hivatásunk computare (gondolkodni),
akkor nyilvánvaló, hogy történelmünk eddigi korszakai és lépcsőfokai
bábállapot-szerűek, de legalábbis előkészítő-jellegűek voltak. Készek vagyunk-e
most, az információs korszak küszöbén vállalni genetikai hivatásunkat? Az
emberiség életciklusának felnőtt szakasza - a génállománynak való alávetettség
bábállapotai után - az önállóan gondolkodó individuumé. A
Cyber-kifejezés meghatározásai Az előző fejezetekben a “cyber” fogalmán keresztül
közelítettünk a tudáspolitikához. A cyber kormányost jelent. A cyber-személyiség az, aki saját életét
kormányozza. Definíció szerint a navigációs kellékek megszállottja - különösen
a térképeké, a hajóstérképeké, a irányjelzéseké, az útikönyveké, a
kézikönyveké, melyek segítik, hogy maga kormányozza életét. A cyber-személyiség
állandóan elméletek, modellek, paradigmák, metaforák, képek és ikonok után
kutat, melyek az általunk lakott valóság feltérképezésében és definiálásában
segítenek. A cyber-tech a tudás és a kommunikáció segédeszközeit
és módozatait jelenti. Nyelvészet. Filozófia. Szemantika. Szemiotika.
Gyakorlati episztemológia. A mindennapi élet ontológiája. Szavak, jelek,
ceruzák, nyomdagépek, képernyők, billentyűzetek, computerek, floppy-k. A cyber-politika kifejezés a feudális és
ipari társadalmak uralkodó osztályainak nyelvhasználatára utal, amely Foucault
szerint a gyermekek, a tanulatlanok és az alávetettek irányításának eszköze. A kormányos, kormányzó vagy k-személy azokat
jelöli, akik a nyelvet és a kommunikációs eszközöket az ellenőrzés és a hatalom
megszilárdítása érdekében manipulálják - feudalizmus, igazgatói testület,
kormány. És az új gondolatok, azok szabad cseréjének megakadályozása
érdekében. Azt
az embert, aki megkövesült verbális absztrakciókra, dogmákra és a hatalomra
hagyatkozik, vazallusnak vagy k-személynek hívjuk. Ezekből képezhető a
k-gondolkodás, a k-szöveg, a k-locsogás, a
k-rogás, a vazallani, a vazalizálni. [1] Az angol “free-lance” , vagyis szabadúszó eredeti jelentése: szabad zsoldos - a ford. [2] kb.: bitang - a ford. [i] Minden nép külön nevet ad Prometheusnak, a félelmetes genetikai ügynöknek, Lucifernek, aki a familiáris autoritással dacolva új technológiát vezet be, amely a generáció néhány tagját képessé teszi arra, hogy elhagyja a családi selyemgubót. Minden nép másképp nevezi a védettség ősállapotát: “Édenkert”, “Atlantisz”, “Mennyország”, “Haza”, stb. [ii] A Tengelyhatalmak közé tartozott Németország, Olaszország, Spanyolország, Ausztria, Japán, Csehszlovákia, Oroszország és több kelet-európai, dél-amerikai és közép-keleti (iszlám) állam, később pedig a francia Vichy-kormány. A Szövetséges hatalmak közé tartozott Franciaország, Anglia, a Brit Államközösség tagjai (Kanada, Ausztrália és Dél-Afrika). Semleges maradt Svájc, Írország, Dánia és Svédország. |