Cim: GYÉMÁNTVÁGÓ szútra
Alcim: MAHÁJÁNA SZÚTRA AZ ÖNFELÜLMÚLÓ MEGISMERÉSRÕL részlet
Szerzo: ford. Agócs Tamás
Mufaj: szutra
Forras: www.tkbf.hu/system/files/Gyemantszutra1.doc


Ekképp szólott a Magasztos, mire a tiszteletreméltó Szubhúti a következõ kérdést intézte hozzá:
– Magasztos! Lesznek-e a végsõ idõkben, az utolsó ötszáz évben, az igaz Dharma megsemmisülésének idején, olyan lények, akik egy ilyen tanítás hallatán helyes elképzelést alkotnak?
– Ne kérdezd, Szubhúti, hogy lesznek-e a végsõ idõkben, az utolsó ötszáz évben, az igaz Dharma megsemmisülésének idején olyan lények, akik egy ilyen tanítás hallatán helyes elképzelést alkotnak! Bizony, Szubhúti, a végsõ idõkben, az utolsó ötszáz évben, az igaz Dharma megsemmisülésének idején is jönnek majd olyan fegyelmezett, erényes és tisztánlátó tökélyharcosok, akik egy ilyen tanítás hallatán helyes elképzelést alkotnak. Nem olyanok lesznek e majdani tökélyharcosok, Szubhúti, akik csak egyetlen oszlatva-sugárzót követtek, akiknek erényei csak egyetlen oszlatva-sugárzótól erednek, hanem olyanok, akik sok százezer oszlatva-sugárzót követtek, akiknek erényei sok százezer oszlatva-sugárzótól erednek. Akik egy ilyesfajta tanítás hallatán akár csak egyetlen tiszta tudatpillanathoz jutnak, Szubhúti, azokról a Tathágata tudomást szerez, azokat a Tathágata meglátja (az oszlatva-sugárzó szemével, azokat a Tathágata megismeri). Mindazon lények, Szubhúti, felmérhetetlen és felbecsülhetetlen érdemhalmot szereznek.
S hogy miért? Azért, Szubhúti, mert azokban a nagyra hivatott tökélyharcosokban önmaguk képzete nem merül fel; sem a lények képzete, sem az élet képzete, sem a személyiség képzete nem merül fel. Azokban a nagyra hivatott tökélyharcosokban, ó Szubhúti, nem merül föl sem valaminek, sem semminek a képzete. Nem merül föl bennünk, ó Szubhúti, sem képzet, sem nem-képzet.
S hogy miért nem? Azért, ó Szubhúti, mert ha azokban a nagyra hivatott tökélyharcosokban akár a valaminek, akár a semminek a képzete merülne fel, azzal egyben önmagukat ragadnák meg; egyéniségüket, életüket, személyiségüket ragadnák meg. S hogy miért? Azért, ó Szubhúti, mert a nagyra hivatott tökélyharcos sem a valamit, sem a semmit nem ragadhatja meg. Erre gondolt a Tathágata, amikor azt mondta: „Akik tutajnak fogják fel a tanítást, azoknak még a Dharmát is hátra kell hagyniuk, nemhogy annak ellentettjét!”

Megjegyzés:
oszlatva-sugárzó: Buddha
tökélyharcos: Bódhiszattva
tartamforgó: Szútra

A képen látható bhavacsakrán megjelenõ 12 láncszeme a függõ keletkezésnek:

Függõ Keletkezés / Pratittya Szamutpáda / Paticca-samupadda /
12 Nidána

1. Tudatlanságból fakad a Késztetés / Szándék
2. Késztetésbõl fakad a Tudat(osság)
3. Tudatból fakad a Név és Alak / Test és tudat
4. Név és Alakból fakad a Hat Érzék(szerv)
5. Hat Érzékbõl fakad az Érintkezés
6. Érintkezésbõl fakad az Érzés
7. Érzésbõl fakad a Vágy/ Szomj
8. Vágyból fakad a Ragaszkodás / Megragadás
9. Ragaszkodásból fakad a Létesülés
10. Létesülésbõl fakad a Születés
11. Születésbõl fakad az
12. Öregség és Halál