Cim: Donna királynõ elbukott
Szerzo:
Mufaj: esszé
Forras:


Bár Twin Peaks nélkülük nem lenne az, ami, a Hayward családra nehéz lenne ráhúzni, hogy a sorozat meghatározó szerepeit alakítják. A gyönyörû és szófogadó kislányait nevelõ anyukával és orvos apukával tökéletes amerikai idillt alkotnak õk. Persze szorongás és takargatni való múlt jócskán akad itt is - a tolószékes anya és Ben Horne rejtélyes kapcsolata jó idõre leköti a rejtélyfejtésre mindig kapható Donna gondolatait.

Az angyali Donna
Szemben Audrey harsányságával és Laura romlottságával Donna a sorozat titokzatos és halk szépsége. Laura barátnõjeként a nyomozás legfõbb elõsegítõje is lehetne, Cooper ügynöknek azonban hamar rá kell döbbennie, hogy az ártatlan ifjú lány édeskevés dologról adhat érdemi információkat. Ettõl függetlenül Donna továbbra is jelen van a sorozatban - megmarad szépségnek, bajkeverõnek, önfeláldozó szerelmesnek és persze potenciális áldozatnak Windom Earle ördögi játszmájában. Kibontatlan személyiségébõl a többi tinikarakternek megfelelõen keveset ismerünk meg.
James: Te dohányzol?
Donna: Néha. Segít kiengedni a feszültséget.
James: De mióta vagy te feszült?
Donna: Amióta dohányzom.
Az angyali Lara Flynn Boyle, aki nevét a Dr. Zsivágó hõsnõje után kapta, saját elmondása szerint azért kezdett színészkedni, mert diszlexiája miatt az olvasás és írás nem jelentett igazi élvezetet számára: nehezen tudta felfogni az írott szavak értelmét. Így hát eleinte diákszínjátszó körökben, késõbb egy széles körben elismert chicagói improvizációs társulat, a Piven Theater tagjaként élte ki alkotói vágyát és ûzte el unalmát. Már 15 évesen fantasztikus tehetségû színésznõként tartják számon; elnyeri a Chicago Academy for the Arts ösztöndíját is, ám 17 évesen, amikor szerepet kap egy minisorozatban, kénytelen lemondani errõl. Két évvel ezután a Holt Költõk Társaságá-ban tûnik fel egy pompomlány aprócska szerepében. Ezzel elindul valós karrierje, folyamatosan szerepeltetik a legkülönbözõbb - fõleg tévé - filmekben. Még nincs húsz, amikor felfigyel rá Lynch is, szerepel a Twin Peaks-ben, és ettõl kezdve befutott sztárnak számít.
A bulvársajtó fõleg anorexiájával, õ fõleg a karrierjével foglalkozik. Tehetségét és hirtelen sikerét meglovagolva nem sokkal a sorozat után már feltûnik a Wayne világá-ban, Wayne kibírhatatlan ex-barátnõjeként. Lynch felkéri a Tûz, jöjj velem-ben Donna szerepének továbbvitelére, Lara nemet mond: nem tetszik neki a meztelenkedés a filmben, helyét végül Moira Kelly veszi át. Jelenlétét Hollywood sztárjai között folyamatosan fenntartja, rendre ellátják szerepekkel, egy-egy jelentõsebb esélyt is kap. Ezeknek meg is felelve remek kritikákat kap az Édeshármas-ért és az Afterglow-ért, bár a Promenád a gyönyörbe (hiába, Anthony Hopkins) csúfosan megbukik. Mindenképpen meg kell említeni a Boldogságtól ordítani egyik beteg nõvérének szerepét (és nem csak a tökéletes smink miatt), no meg a nemrégiben bemutatott Men In Black II gyönyörû és szörnyen gonosz Serleenájaként nyújtott alakítását.
A Boldogságtól ordítani-ban mutatott képpel szemben persze úgy tûnik, Lara szerelmi élete teljesen rendben van. Kyle MacLachlan (vagyis Cooper ügynök, akit ilyetén nem Audrey Horne, hanem Donna csábított el) és David Spade után rátalált élete párjára és kihívására: Jack Nicholsonra; románcukról, szakításaikról és az újbóli egymásra találásokról részletesen beszámol a bulvársajtó (jelen pillanatban épp újra együtt). "Õ a nagyfõnök. Mi mást is mondhatnék? Nem olyan rossz ám Einsteinnel ágyba bújni." Lara az utóbbi idõben visszatért a tévéhez, rendszeresen a The Practice címû sorozat ügyésznõjeként láthatjuk. Kedvenc kocsija saját 57-es rózsaszín-szürke oldsmobilja, kikapcsolódásként antik kalapokat és tárcákat gyûjt. Rajong Jay Lenoért és az egyenes szabású ruhákért. Utálja a cseresznyés pitét.

A démonian intelligens kishúg
Donna két testvére közül az ugyan mindössze egyetlen epizód erejéig, de legalább teljes jelenet kapott Alicia Witt futott be említésre méltó karriert. Nem is akármilyet. Kiemelkedõ intelligenciájáról és koraérettségérõl amúgy is számos legenda kering Hollywoodban: egyes források azt állítják: intelligenciakvóciense 180-nál is magasabb. Elsõ szavait (The End) egy hónaposan mondta ki. Kétévesen folyékonyan beszélt, írt és olvasott, többek között olvasói levelet a Good Housekeeping magazinnak. Tizennégy évesen sikeresen letette a GED-t, egy speciálisan felnõttekre tervezett, különleges intellektusokat keresõ mûveltség- és intelligenciatesztet. (Összehasonlításképpen: a munkaadók 95 százaléka a GED helyes kitöltését egy diploma megszerzésével tartja egyenértékûnek).
Ha mindehhez hozzátesszük Alicia Witt szintén sokat emlegetett és magazinok címlapján is gyakorta feltûnõ, karakteres szépségét, nem kell jóstehetség ahhoz, hogy megjósoljuk, a 27 éves színésznõre még nagy jövõ vár. Ahogy ez nem egy nagyon is markáns arcú színésszel (Kyle MacLachlan, Everett McGill) is megtörtént, a Twin Peaks-ben Donna cinkosaként és önjelölt költõként bemutatkozó Alicia Witt is végigkísérte David Lynch pályafutását. Kivételes tehetségét már gyermekkorában csillogtathatta: nyolc évesen mutatkozott be a Lynch rendezte misztikus sci-fi Dûné-ben, a fátlyas bosszúálló Alia szerepében. Eztán jött a sorozat, majd egy újabb Lynch-produkció: a minisorozat Hotelszoba. Szerepelt a Tarantino-klasszikusokat felvonultató, a kritikusok által ízekre szedett Négy Szobá-ban is. Nem volt még húsz éves amikor a Fun gyilkos tinijeként a Sundance közönsége is felfigyelhetett rá, sokak szerint ez egyben legnagyobb alakítása is. Számos sikeres produkcióban szerepelt az utóbbi években - Cecil B. DeMented, Vanília égbolt -; amikor pedig Kate Hudson visszalépett, kevésen múlott, hogy Kirsten Dunst, és nem õ kapta a Pókember szerelmének szerepét.
Futott egy tiszteletkört a sztárok összes nagy kötelezõ sorozatában - Ally McBeal, Maffiózók, sõt, öt éves korában bekerült a Hihetetlen, de igaz-ba, mint már-már földönkívüli jelenség. Imád zongorázni, nagy álma, hogy egyszer filmzenét komponálhasson. Be-be kerül a bulvárlapokba, amikor kedvelt bárjaiban spontán beugrik a zongora mögé. A hollywoodi pletykák rendszerint Peter Krausével hozzák hírbe.

... és a ködbe veszõ múltú szülõk
Ahogy a Twin Peaks-ben sem, további néhány filmjében (Hazafi, Ugatás, 2010, Második Ûrodüsszeia) sem kapott jelentõsebb szerepet a Donna édesanyját megtestesítõ Mary Jo Deschanel. Erre is ráadásul úgy tûnik, ezen szerepeket is leginkább operatõr férjének, Caleb Deschanelnek köszönheti. A neves filmest egyébként mostanában fedeztek fel újra: idén Benicio del Toro és Mel Gibson egy-egy mozijában is õ kezeli majd a kamerát. Mary Jo életérõl keveset tudni, amit azonban már most is látni lehet: lánya sikeresebb színésznõ lesz nála: Emily Deschanel a Cold Mountain-ban szerepet kapott Jude Law, Nicole Kidman, Renée Zellweger és Natalie Portman mellett.
Szintén a rokonság segítette a filmbe a Donna nevelõapját, a kisváros orvosát és kórboncnokát, Dr. William Haywardot alakító Warren Frostot. Az õ fia persze komolyabb protekciót jelentett - õ ugyanis nem más, mint a sorozatot Lynch mellett megalkotó Mark Frost. Tegyük hozzá: egyes források szerint ez utóbbi érdeme, hogy a sorozatból sorozat és nem összefüggéstelen részek egymásutánja lett, Lynch ugyanis inkább alkotni, mint kivitelezni szeret. Mivel a Tûz, jöjj velem-bõl Dr. Hayward jeleneteit kivágták, Warren Frostnak szélesvásznon egyetlen esetben sikerült bemutatkoznia: az Apácashow 2-ben; a kamerának azonban itt is háttal állt. Tévés szerepei alig többek statisztálásnál; a három gyerekét egyedül nevelõ Warren szeretett volna valódi színész lenni, a fõállású apaság mellett erre azonban sem ideje, sem ereje nem maradt.